ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

حالات ماده در یک ساک کوچک

 

در دوره  دوم  ابتدایی ٬ دانش آموزان مفاهیم علمی  را که در دوره پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی  مانند چرخه آب ٬ آهن ربا و حالات ماده فرا گرفته اند ٬ در سطحی بالاتر اکتشاف می کنند .تعدادی از این قواعد علمی برای آزمایش کردن مشکل می باشند  و از این رو برای کلاس دومی ها چالش بزرگی برای درک انها وجود دارد . وقتی به مفاهیم علمی می رسیم   ٬ هیچ چیزی مانند تجربه های عملی٬  اندیشه های  خلاصه شده را قابل فهم نمی کند .

این یک کوشش علمی ساده درباره حالات ماده است و شما می توانید آن را در خانه انجام دهید که به کودک شما کمک می کند تا درک کند که چگونه دما می تواند بر روی حالات ماده اثر بگذارد .کودک شما بعد از انجام این آزمایش درک بهتری از این مفاهیم مهم علمی خواهد داشت . بدیهی است که این کوشش علمی نتیجه لذ ت بخشی خواهد داشت که بسیار عالی است که در روزهای گرم تابستان انجام گردد.

به چه چیزی نیاز داریم ؟

یک ساک زیپ دار

جایخی

آب

پودرنوشابه یا آب میوه  

نوار بسته بندی

 

چه کار باید بکنید؟

  • یک مخلوط از نوشیدنی از پودر نوشابه  یا آب میوه درست نموده و هم بزنید تا یک مایع با رنگ روشن درست شود .از آن برای پرکردن جایخی استفاده کرده  و در داخل فریزر بگذارید تا کاملا یخ بزند .
  • همین که مکعب های یخی آب میوه ای  تان را درست کردید به کودکتان بگویید تعدادی از آنها را در داخل ساک زیپ دار ریخته و درب آن را کاملا ببندد.
  • از کودک خود بخواهید تا مکعب های یخی داخل ساک را کاملا بفشارد و تعیین نماید که چه حالتی از ماده اکنون وجود دارد .(یخ ها باید در حالت جامد باشند زیرا شکل خود را کاملا حفظ کرده اند ).
  • ساک را به پنجره اتاق بچسبانبد به گونه ای که نور خورشید در تمام مدت روز بتواند مستقیما بر آن بتابد .
  • بگذارید کودک شما محتویات ساک را هر نیم ساعت بررسی کند . چه چیزی او درحال تغییر کردن می بیند ؟ آیا مکعب های یخی هنوز جامدند ؟آیا به مایع یا گاز تبدیل شده اند ؟ او چگونه دانسته است ؟ ( مایع شکل ظرف خود را گرفته و چاری می شود )
  • کودک شما ممکن است کم  کم  دریابد که قطرات آب بر بالای ساک تشکیل شده است . این بدان علت است که حرارت خورشید ٬ آب را به داخل هوای داخل ساک ٬تبخیر نموده و بخار آب به عنوان یک گاز تشکیل می گردد .از آنجا که بخارآب نمی تواند خارج گردد٬ شروع به میعان در داخل ساک می نماید و قطرات کوچک آب شکل گرفته ه و دوباره به حالت مایع بازمی گردد.
  • از کودک خود پرسش هایی درباره نظر او راجع به حالات ماده بکنید .
  • به چه علت آب داخل ساک از یک حالت به حالت دیگر تغییر می کند ؟(به دلیل دما )
  • چکار می تواند بکند تا از تشکیل قطرات آب در داخل ساک جلوگیری نماید ؟(او می تواند دوباره آب را سردکند تا یخ زده و دوباره به حالت جامد درآید و یا در ساک را بازکند تا بخار آب خارج شود . گاهی اوقات تمام آب به داخل هوا تبخیر می گردد )
  • خوب ٬ حال مهمترین بخش : چه طعمی بهتر است –آب میوه یخ زده ٬ آب میوه سرد و یا گرم ؟

© Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved.

 

 

 

 کوشش علمی حالات ماده

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">