ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

اثر تعادل – استحکام استوانه

قطعه ای از کاغذ از فیزیک بهره می گیرد تا یک کتاب را متعادل نگاه دارد  و   شاید چیزهای بیشتری !!

اگر کسی بگوید که می تواند یک کتاب در ابعاد کامل را بر روی یک قطعه کاغذ متعادل نگاه دارد ممکن شما او را دیوانه خطاب کنید .این ایده احمقانه ای است ْ درست است ؟ خوب ْ مفهوم اینکه کتابی بتواند بر روی یک قطعه کاغذ قرار گیرد به آن غیر منطقی که فکر می کنید نیست . با کمی دانش فیزیک و اشکال هندسی شما می توانید اثر تعادل را تجربه کنید .

چه کار باید بکنیم

تلاش کنید تا یک کتاب را بر روی یک قطعه کاغذ لوله شده قرار دهید . صرف نظر از روشی که انتخاب می کنید شما قادر به انجام اینکار نیستید . سعی کنید و روش های مختلف را بررسی کنید ...

حال کاغذ را به دقت به صورت لوله در آورده و یک نوار لاستیکی را به دور آن بیندازید به گونه ای که شکل آن را حفظ کند .

حال تلاش کنید تا کتاب را بر روی این لوله کاغذی قرار دهید و مانند شعبده بازی است اما اکنون لوله کاغذی می تواند تمام وزن کتاب را تحمل کند !!

به استوانه کاغذی  نگاه کنید . فکر می کنید که این استوانه کاغذی فقط می تواند وزن کتاب را تحمل کند ؟ سعی کنید تا جایی که استوانه خم نشده است بار بر روی آن اضافه نموده و حد توانایی آن را پیدا کنید  .

چند چیز می توانید بر روی استوانه قرار دهید تا هنگامی که به درون خم شود ؟ همه آنها را جمع آوری کرده و با یک ترازو توزین نموده و وزن کل را تعیین نمایید. وزن زیادی است که بر روی استوانه کاغذی قرار گرفته است .

چگونه کار می کند ؟

متوسط وزن یک برگ کاغذ سفید چاپگر 6 تا 7  گرم است  . کاملا احساس می شود که چیزی به این سبکی قادر به تحمل وزن یک کتاب نیست .قرار دادن کتاب بر روی چنین کاغذی موجب مچاله شدن کاغذ می گردد . این بدان خاطر است که کاغذ نمی تواند شکل خود را حفظ نماید .و می خواهد به صورت کاغذ صاف در آید . با افزودن نوار لاستیکی کاغذ می تواند وزن کتاب را تحمل نماید و حتی وزن های بیشتر ..

راز اینکه کاغذ چگونه استحکام جدید  را یافته است در شکل هندسی آن است که استوانه خوانده می شود . استوانه های یکی از محکم ترین ساختارها را در بین اشکال هندسی دارند . استوانه ها به طرز غیر قابل باوری صرف نظر از اینکه از چه موادی ساخته شده باشند  مستحکم هستند زیرا تنش را در طول کل سازه خود پراکنده می کنند. اگر شما استوانه کاغذی را به دقت ساخته باشید استحکام حتی از این هم ممکن است بیشتر باشد .

نوشته های در پیوند :

 کوشش علمی نیرو و حرکت

برچسب ها تعادل

نظرات (۱)

    • پاسخ:

      ممنون از حسن نظر شما .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">