ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

حباب جهنده

آب، یک ظرف صابون و گلیسیرین ... ولی چه چیز دیگری برای درست کردن حباب جهنده باید انجام دهید ؟

با یک حباب جهنده که حجم کمی از هوا در دیواره ای نازکی  از صابون به دام افتاده است شناوری صورت می گیرد. چی ؟ آیا این درست است . این حباب ها به گونه ای طراحی شده اند که از حالت معمول قوی تر باشند ولی هنوز در هنگام تماس با پوست شما یا زمین می ترکند. راز اصلی در دستکش هایی است که کره صابون شناور را وقتی با دستان شما برخورد می کند از ترکیدن باز می دارند .

چه کار باید انجام دهیم

مقداری از محلول تولید حباب را در یک لیوان بریزید (مقدار کمی از آن به خوبی کار می کند )

از یک قیچی برای بریدن و پهن کردن یک لوله استفاده کنید . این وسیله ای خوب برای نهادن حباب در دستان شماست .

قسمت پهن لوله را در داخل محلول قرار دهید .

در دهانه لوله بدمید و حباب را به روی دستان شما که با دستکش پوشانده شده است قرار دهید . حباب نمی ترکد !! می توانید حباب را به بالا و پایین بیندازید و آن واقعا به بالا و پایین می جهد. شما حتی می توانید کمی آن را فشار دهید .فقط توجه کنید که از دستکش حتما استفاده کنید .فقط یک تماس با دستان بدون دستکش موجب ترکیدن حباب می شود .

چطور کار می کند ؟

حباب جهنده واقعا سرگرم کننده است زیرا اغلب مردم این پدیده را ندیده اند .آزمایش نشان می دهد که حباب ها معمولا وقتی در تماس با چیزی قرار می گیرد می ترکد . چرا ؟

بدترین دشمنان حباب روغن ، چرک ، تبخیر و جاذبه است . سوپر حباب بر روی سطح بالا و پایین می جهد اگر آن سطح از روغن و چرک عاری باشد که بطور نرمال باعث سوراخ شدن پرده نازک حباب صابون می شود .مشکل جاذبه و تبخیر به این دلیل است که  پرده آب صابون در بالای حباب وقتی زمان می گذرد بسیار نازک می گردد و در نهایت اینقدر نازک می گردد تا به داخل منقبض شده و حباب می ترکد . ما حتی رنگین کمان را در داخل حباب به دلیل انعکاس و شکست نور در سطح داخلی و خارجی حباب ببینیم .

 

 

 

نوشته های در پیوند :

 کوشش علمی شیمی نیرو و حرکت

برچسب ها نیروی پیوستگی

نظرات (۱)

    • پاسخ:

      سپاسگزارم .بهروز و تندرست باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">