ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۳

کبریت چرخان

دانش الکتریسیته ساکن و نیز اصطکاک این چرخش چوب کبریت را ایجاد می کند .

وقتی با احتیاط یک چوب کبریت را در حالت تعادل  بر روی یک سکه که آن هم به صورت متعادل بر روی یک سکه دیگر با دقت قرار گرفته است قرار می دهید  چنین به نظر می رسد که چرخاندن چوب کبریت موجب سقوط آن خواهد شد . این ممکن است وقتی از دستان تان برای این کار استفاده می کنید اتفاق افتد ولی وقتی از نیروی الکتریسیته ساکن برای این کار استفاده می کنید چطور ؟آیا باز کار می کند ؟ما حالا به شما نشان می دهیم که آنچه غیر ممکن به نظر می رسد چقدر سرگرم کننده می تواند باشد .

چه کار باید بکنیم

  •  یک سکه صاف را بر روی میز قرار دهید .
  •  به دقت یک سکه دیگر را به صورت عمودی بر روی آن سکه در حالت تعادل قرار دهید .
  •  یک چوب کبریت را به صورت متعادل بر روی سکه عمودی قرار دهید . ممکن است چند بار لازم باشد تا تلاش کنید ولی حتما موفق خواهید شد .وقتی کار تکمیل شد باید کار شما مانند تصویر بالا باشد .
  •   مراقب باشید که مجموعه متعادل خود را بر هم نزنید . یک لیوان پلاستیکی بر روی چوب کبریت و سکه ها قرار دهید .
  •  یک بادکنک را باد کنید و گره بزنید .
  •  بادکنک را به پیراهن ْ مو یا قالی  خود مالش دهید تا مقداری الکتریسیته ساکن تولید شود .
  •  بادکنک را به دور خارج لیوان چرخش دهید و ببینید که چوب کبریت حرکت بالن را تعقیب می کند .

چگونه کار می کند

حالا شاید شما حدس هایی زده باشید .از آنجایی که شما بادکنک را به مو یا پیراهن یا قالی مالش داده اید باید این امر به الکتریسته ساکن مربوط باشد . وقتی شما بادکنک را به سطحی  زبر مالش می دهید  شما به بالن الکترون های بیشتری می دهید و این بار منفی ایجاد می کند . در این حال چوب کبریت که به صورت متعادل در زیر لیوان قرار گرفته است دارای بار خنثی است .

وقتی شیئی دارای بار خنثی است الکترون های بقیه اجسام را دور و پروتون های آنها را جذب می کند . وقتی جسم با بار خنثی به اندازه کافی سبک باشد مانند چوب کبریت ما در این نمونه جسم با بار منفی بر روی جسم با وزن سبک تاثیر می گذارد . ولی تاثیر گذاری بر روی چوب کبریتی که بر روی یک میز قرار داده شده است ..... نباید کار کند !!شما باید نیروهای  دیگری که بر روی چوب کبریت عمل می کنند را کاهش دهید و این همان دلیلی است که شما چوب کبریت را بر روی سکه به صورت متعادل نگه داشته اید . متعادل کردن چوب کبریت موجب کاهش سطح اتکایی که مورد تاثیر اصطکاک قرار می گیرد می شود که این امر موجب چرخش آزادانه آن می گردد .

نوشته های در پیوند : 

 کوشش علمی الکتریسیته نیرو و حرکت

نظرات (۳)

    • پاسخ:

      سپاسگزارم
  1. می دانیم که دو‌جسم خنثی بهم نیرویی وارد نمیکنند ولی اگر مثل بادکنک بار داشته باشد میتواند به چوب کبریت نیرو وارد کند. در اثر نیروی وارد از بادکنک الکترونهای چوب کبریت از نزدیک بادکنک دور میشوند و درانجا بار مثبت باقی میماند و حالا دو بار ناهمنام همدیگر را جذب میکنند و بارهای منفی عقب رانده شده در چوب کبریت از بادکنک دور میشوند و این باعث چرخش چوب کبریت میشود. یعنی وارد شدن یک زوج نیرو که در دو جهت مخالف بر یک جسم اثر میکنند باعث چرخش میشود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">