ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۲

شگفتی قوطی نوشابه

کدامیک از نوشابه های مورد علاقه شما ته نشین می شوند . کدامیک از نوشابه های گازدار غوطه ور خواهند شد ؟همه اینها به چگالی ربط دارد .

کودکی را  به یاد می آورم که برای به دست آوردن قوطی نوشابه باز نشده به ته استخر شنا غواصی می کرد. حال ممکن است کسی به صورت تصادفی آن را به داخل استخر انداخته بود و یا به جای آن والدین او برای سرگرمی آن را به داخل استخر پرت کرده بودند . بیاید کمی به این موضوع فکر کنیم .می دانیم که قوطی های باز نشده نوشابه در داخل آب ته نشین می شوند  ولی بعضی از قوطی نوشابه ها نیز شناور می شوند ولی چرا ؟

از حاضرین پرسش کنید که آیا قوطی های نوشابه معمولی در یک ظرف آب ته نشین می شود و یا شناور می گردد ؟ پس از اینکه پاسخ ها را جمع آوری کردید یک قوطی نوشابه معمولی را در ظرف آب قرار دهید و توجه داشته باشید که آن به ته ظرف فرو می رود .

یک قوطی نوشابه رژیمی را برداشته و آن را در وضعیت مشابه قرار دهید . مطمئن شوید که طریقه گذاشتن به داخل ظرف آب کاملا مشابه قوطی قبلی باشد و شکل و سایز قوطی و حجم محتویات آن نیز کاملا مشابه قبلی باشد (عدد حجم را به میلی لیتر مقایسه کنید باید 335 میلی لیتر باشد ) . قوطی نوشابه رژیمی را در آب قرار دهید. شناور می شود . قوطی را به آرامی جابجا کنید تا به حاضرین نشان دهید که در زیر آن هیچ حباب هوایی به دام نیفتاده است .ان هنوز شناور است چرا ؟

با انواع مختلف نوشابه آزمایش را تکرار کنید . چرا نوشابه های رژیمی شناور می شوند و نوشابه های معمولی فرو می روند و در این میان مارک تجاری آنها اهمیتی ندارد .

چگونه این امر اتفاق می افتد

این نمایش یکی از راه های عالی آموختن راجع به چگالی است .شما می توانید مشخص کنید که هر ماده  با استفاده از معادله چگالی چقدر چگال است . چگالی برابر است با جرم بخش بر حجم . چگالی آب 1 گرم بر میلی لیتر است . هر ماده ای که چگالی آن بزرگتر از 1 گرم بر میلی لیتر باشد در آب فرو می رود و هر ماده ای با چگالی کمتر از 1 گرم بر میلی لیتر شناور می شود .حال بیایید به متغییر ها نگاهی بیندازیم . حجم مقدار فضایی است که جسم اشغال می کند . برای مایعات حجم معمولا با واحد لیتر یا میلی لیتر اندازه گرفته می شود .وقتی شما قوطی های مختلف نوشابه را با هم مقایسه می کنید ْ شما ممکن است متوجه شوید که قوطی ها حجم برابری از مایع را دارند (335 میلی لیتر ) . از آنجایی که قوطی های نوشابه مورد استفاده در این آزمایش دارای حجم مساوی هستند  تنها متغیری که در معادله چگالی باقی می ماند جرم است . در مورد تغییر چگالی ْ جرم بایستی تغییر کرده باشد و چنین شده است .

اگر نوشابه معمولی را با نوشابه رژیمی را در یک ترازوی دوکفه ای قرار دهید برای شما به سرعت روشن می گردد که نوشابه معمولی از نوشابه رژیمی سنگین تر است (یا دارای جرم بیشتری است ) . جرم بیانگر مقدار موادی است که در داخل جسم است و در این آزمایش جرم با گرم اندازه گرفته می شود .

چه چیز ی در قوطی نوشابه معمولی است که آن را از نوشابه رژیمی سنگین تر می کند .مواد تشکیل دهنده هر دو قوطی نوشابه را با هم مقایسه کنید . همانگونه که می بینید نوشابه معمولی دارای 150 کالری است در صورتیکه نوشابه رژیمی 0 کالری دارد .هر دو کالری از یک منبع می آیند .... شکر. نوشابه های رژیمی معمولا محتوی آسپارتام  که یک شیرین کننده تجاری است می باشد در صورتیکه نوشابه معمولی دارای شکر است . نگاهی به مواد خوراکی بر روی کنار نوشابه ها بیندازید. توجه کنید که نوشابه معمولی چه مقدار شکر دارد (زیر کربوهیدراتها را نگاه کنید ). اغلب نوشابه های معمولی بین 39 تا 43کرم شکر دارند .این امر جرم اضافی ایجاد می کند و علت فرورفتن قوطی نوشابه به داخل ظرف آب است .40 گرم شکر چه مقدار است ؟ اگر شما به یک رستوران بروید و چای سفارش بدهید  معمولا مردم دو یا 3 حبه قند برای آن استفاده می کنند. چند حبه قند معادل 40 گرم شکر است ؟ قطعا حبه هاب قند کاملا معادل هم نیستند ولی تحقیقات نشان داده که هر حبه قند معادل 4 گرم شکر می باشد و هر 4 گرم شکر دارای 15 کالری است . این بدان معنا است که 10 حبه قند نوشابه معمولی معادل 150 کالری است . که این مقدار زیادی از شکر است .

بنابر این چگالی نوشابه در واقع به میزان  استفاده از شکر یا شیرین کننده ارتباط دارد .40 گرم شکر اضافه شده به نوشابه معمولی موجب فرو رفتن آن در آب می شود و لی مقدار ناچیز شیرین کننده معادل آن در نوشابه های رژیمی موجب شناور شدن نوشابه رژیمی می گردد .

 

نوشته های در پیوند بر روی نگاره بایسته کلیک کنید 

 کوشش علمی شیمی چگالی

برچسب ها شکر چگالی

نظرات (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">