ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

جذب چیست ؟

آیا تابه حال برایتان پیش آمده است که از خودتان پرسیده باشید که چرا بعضی از حوله ها بیشتر از دیگرحوله ها  آب جذب می کنند؟ عوامل گوناگونی وجود دارند که انواعی از پارچه ها را جاذب تر از دیگر پارچه ها می کنند و همیشه نام تجاری  که تبلیغ می کند که این پارچه جاذب ترین است ٬ اینگونه نیست .فکر می کنید چه اتفاقی می افتد وقتی ما دستمال کاغذی را با حوله دست به آزمون بگذاریم ؟ کدامیک بیشترین مایع را جذب می نماید و چرا ؟ آیا عوامل مهندسی شده باعث جذب بیشتر مایعات برای بعضی بهتر از بقیه می شود ؟

پرسش : چه نوع پارچه از بقیه جاذب تر است ؟

مواد لازم

یک شیشه بلند

نوار چسب کاغذی

نشانه گذار

آب

دستمال کاغذی حوله ای

دستمال کاغذی

حوله دست

خط کش

دفترچه و قلم

چه کار باید انجام دهیم

  • قطعه ای از نوار چسب کاغذی را بر روی ارتفاع شیشه به گونه ای قرار دهید که بتوانید سطح آب را بر روی آن نشانه بگذارید در هنگامی که آزمون را پی می گیرید .
  • ۳/۴ شیشه را از آب پرکنید . از خط کش استفاده کنید تا اندازه بگیرید تا چه سطحی از آب در داخل شیشه قرار دارد و مشاهدات خود را در دفترچه یادداشت کنید . نشانه ای بر روی نوار چسب کاغذی قرار دهید تا سطح آب را در شروع آزمایش نشان دهد .
  • فکر می کنید که کدام نوع جاذب تر باشد ؟ فرضیه خود را یادداشت کنید ٬ بهترین حدس خود را در خصوص آنچه اتفاق خواهد افتاد را بنویسید .
  • دستمال کاغذی را در داخل شیشه آب قرار دهید .
  • بعد از اینکه دستمال کاغذی تمام آبی را که می توانست جذب کند ٬ جذب کرد آن را از شیشه خارج کنید .
  • بعد از اینکه دستمال کاغذی را از شیشه خارج کردید سطح جدید آب را نشانه گذاری کنید . از یک خط کش برای اندازه گیری و ثبت عدد اندازه گیری شده در دفترچه  استفاده کنید .
  • شیشه را خالی کرده و دوباره ازآب پرکنید به گونه ای که سطح آب مشابه آنی باشد که در هنگام شروع آزمایش داشته اید . مراحل 5-1 را با دستمال کاغذی حوله ای و حوله دست  تکرار کنید .
  • کدام ماده بیشترین جذب را داشته است ؟ فکر می کنید چه اتفاقی می افتد اگز از نام های تجاری متفاوتی از دستمال  کاغذی حوله ای ٬ دستمال کاغذی و حوله دست استفاده کنید ؟

نتایج

معمولا هرچه پارچه  ضخیم تر باشد ٬ جذب بیشتری خواهد داشت .در آزمایش بالا حوله دست بیشتر از دستمال کاغذی حوله ای که خود آن بیشتر از دستمال کاغذی معمولی جاذب است ٬ آب جذب خواهد نمود .

چرا ؟

هر چه حوله ضخیم تر باشد ٬ الیاف بیشتری برای جذب آب به٬ خود خواهد داشت .الیاف ٬ در دستمال کاغذی و دستمال کاغذی حوله ای از مولکول  های سلولز درست شده اند که مولکول های بزرگی متشکل  از مولکول های کوچکتر شکر هستند که به هم زنجیر شده اند .  آیا تابحال دیده اید که چگونه شکر به آسانی در آب حل می شود ؟ از آنجایی که سلولز از شکر تشکیل شده است ٬ وقتی در تماس با آب قرار می گیرد ٬ مولکول های آب به داخل الیاف سلولز یورش می آورند .حوله دست معمولا از کتان ساخته می شود که اغلب از سلولز خالص تشکیل شده است .راز نهان اینکه چرا حوله دست خیلی خوب عمل می کند این است که الیاف آن به دور هم حلقه می زنند که این امر موجب آن می شود حوله ضخیم تر شده و در سانتیمتر مربع الیاف بیشتری داشته باشد .      شما الیاف بیشتری خواهید داشت که موجب جذب بیشتر اب  خواهد شد . بنابر این یک حوله بر مبنای آنکه چقدر ضخیم تر باشد٬ آب بیشتری جذب خواهد نمود . فکر می کنید چه اتفاقی خواهد افتاد اگر دستمال کاغذی حوله ای را بکار بگیریم که به ضخامت 3 الی 4 دستمال کاغذی حوله ای باشد ؟ تلاش کنید .

آیا آنها مایع بیشتری جذب خواهند نمود ؟ این آزمایش می تواند گسترش یافته و شامل مواد دیگر که برای جذب بیشتر ٬ مهندسی شده اند ٬مانند آنچه برای پوشک  بچه استفاده می شود ٬ شود . از انواع مایع با پوشک  بچه استفاده کنید .با وجود اینکه ضخامت ممکن است مشابه حوله وقتی که تا زده می شود باشد ٬ شما درخواهید یافت که پوشک بچه مایع بیشتری را جذب می کند .چرا ؟ راز آن در پلیمری به نام سدیم پلی اکرلیت است که یک کریستال جاذب اب ٬می باشد . این کریستال ها بیسار بیشتر از الیاف سلولز جاذب اب می باشند .

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

ویدئوی اجرای کوشش علمی را به دست ستایش زجاجی تماشا کنید .

   

 کوشش علمی شیمی نیرو و حرکت حالات ماده

برچسب ها جذب

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">