ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۳

آب در گیاهان چگونه حمل می شود ؟

آب برای تمام موجودات زنده حیاتی است که این شامل گیاهان نیز می شود . زندگی گیاهی بر آب موجود در خاک دور ریشه های آنها تکیه دارد . وقتی شما یک گیاه پژمرده را آبیاری می کنید متوجه می شوید که چگونه ساقه و برگ های آن فقط در عرض دو ساعت بر می خیزد.ولی چطوری آب در ریشه ها  به قسمت های بالای گیاه می رسد ؟

جواب این سوال در آوند های چوبی است .آوند های چوبی خیلی شبیه رگ های خون شماست . از طریق  هر دو ٬ آب و مواد مغذی به اندام های زنده حمل می شوند . گیاهان دارای قلب نیستند که مایعات را به کل بدنه پمپ کند بنابراین آنها به نیروهای فیزیکی وابسته هستند تا مایعات را به بالاترین برگ های آنها برساند . دو تا از مهمترین نیروها ٬ نیروی پیوستگی و نیروی چسبندگی است . پیوستگی کشش یک مولکول بر مولکول دیگر است .چسبندگی نیروهای کششی بین مولکولهای مختلف است . در آوند های چوبی نیروهای پیوستگی  و چسبندگی بسیار نیرومند تر از نیروی جاذبه است که به آب اجازه می دهد که به بالای گیاه برسد و در نتیجه  درختان غول پیکر سر به آسمان برآورند.

مواد لازم

3-4 لیوان آب

آب

ماده رنگی خوراکی

3-4 عدد میخک سفید

خط کش

کارد تیز

تخته برش

چه کار باید بکنیم

هر یک از 3 لیوان را با نصف فنجان آب پر کنید .

به هریک 12 قطره ماده رنگی خوراکی به آنها اضافه کنید .

ماده خوراکی داخل آب را به هم بزنید .

به فوریت گل ها را در ماده رنگی قرار دهید.

گلها را به حال خود رها کنید .مشاهدات خود را در 2٬4٬8٬24٬48 ساعت بعد از آنها را ثبت کرده و توجه مخصوص خود را بر روی ته ساقه ها متمرکز کنید .

در صورت تمایل ٬ 4 سانتیمتر یا بیشتراز ته ساقه ها را بریده و با دقت بیشتر بررسی کنید .

نتیجه

بعد از چندین ساعت ٬ شما باید به به ساقه گیاه توجه کنید .بعد از 12 ساعت یا بیشتر ٬ ماده خوراکی رنگی ٬ آوند های چوبی ه را دارای ته رنگی می نماید .نتایج به دست آمده به کیفیت گل و طریقه برش دارد .وقتی شما ته ساقه را مشاهده می کنید ٬ شما آوند های چوبی را که از ماده رنگی خوراکی پرشده است را خواهید دید .

چرا ؟

شما وقتی ته ساقه را در آغاز کوشش علمی می برید باید  مطمئن شوید که آوند های چوبی که در تماس با مواد رنگی خوراکی است آسیب ندیده باشند  . آب رنگی با نیروی پیوستگی و چسبندگی از ساقه بالا می رود .آب به طور منظم از سطح گل تبخیر می شود . هنگامی که مولکول های آب به داخل اتمسفر می روند ٬ مولکول های پشت آنها به سمت بالا کشیده می شوند . به دلیل نیروی پیوستگی انتهای هر مولکول به انتهای دیگر مولکول آب ٬ جاذبه وارد می کند . جاذبه مولکول های آب به دیواره آوندهای چوبی نیروی چسبندگی نامیده می شود . از آنجایی که ماده رنگی خوراکی با آب مخلوط است ٬ به همراه آب از ساقه بالا می رود .

فراتر روید

شما ممکن است بخواهید این گلها را برای مراسم ملی تهیه کنید . می توانید آنها را به چند دسته تقسیم کرده و تعدادی از آنها را در آب سبز و تعدادی در آب قرمز قرار دهید و رنگ پرچم ایران را از آنها بسازید.

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

اجرای کوشش علمی به دست بهار اردمه را تماشا کنید . 

 کوشش علمی نیرو و حرکت گیاهان/جانوران

نظرات (۳)

    • پاسخ:

      با درود 
      با سپاس بابت دقت نظر جنابعالی .گل به کار رفته در متن اصلی white carnation است که میخک سفید می باشد  و رنگ پذیری عالی دارد ولی کرفس را برای کار در عکس مربوطه آورده است چون به سادگی آوند های چوبی آن در ساقه مشخص است .
      با سپاس 
  1. Wonderful to find out 'someone' is usually lastly dealing with often the RIAA Camorra. We've enjoyed that wicked climate acquire force years back, considering: "surely an individual on the market knows the big injustice and inequality the automotive market is usually perpetrating"; One mother; grandmother and grandfather who have don't even use a pc being in danger. Finally I realize lighting at the end of often the tube, because of every one of "you"!! Continue the favorable perform people. You may have several friends.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">