ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۷

آیا گیاهان تنفس می کنند ؟

وقتی شما نفس می کشید ٬ این عمل به سادگی قابل مشاهده است زیرا قفسه سینه شما منبسط می شود . در هنگام بازدم شما دی اکسید کربن را بیرون می دهید . در هنگام بازدم در صورتیکه در مقابل یک پنجره باشید ٬ بخار آب را بر روی شیشه پنجره مشاهده خواهید کرد . اما راجع به گیاهان چطور ؟ آیا گیاهان نفس می کشند ؟ خوب .. نه کاملا . گیاهان دی اکسید کربن را گرفته و با فرآیندی غیر فعال شبیه تنفس اکسیژن تولید می کنند .این کوشش علمی  ساده  به کودک شما یک دلیل آشکار نشان می دهد که گیاهان اکسیژنی را که ما برای حیات لازم داریم را تولید می کنند .

مواد لازم

یک کیسه پلاستیکی زیپ دار

مقداری از گیاهان گوناگون

یک روز آفتابی

چه کار باید بکنیم

  • تعداد گیاه  که می توانید برای این آزمایش استفاده کنید پیدا کنید . سعی کنید که گیاهان انتخاب شده متفاوت باشند مانند درخت مو٬ بوته توت فرنگی ٬ درختچه یا بوته گل ها .همچنین می توانید گیاهانی با برگ های قرمز را درمقابل برگ های سبز انتخاب کرده یا گیاهانی با برگهایی با سایز های متفاوت انتخاب کنید . به یاد داشته باشید که شما نمی توانید قسمتی از گیاه را ببرید و یا قسمتی از برگ های آن را ببرید و بایستی به گونه ای گیاه را انتخاب کنید که بتوانید آن را در داخل ساک پلاستیکی قرار دهید بدون اینکه به گیاه آسیبی برسد .
  • با گیاه نخست کار کنید ٬ ساک را به دور گیاه یا قسمتی از آن کشیده و زیپ آن را تا حد ممکن ببندید بدون اینکه به گیاه صدمه ای وارد کنید .شما نخواهید توانست که درب ساک را کاملا ببندید ولی همین هم قابل قبول است .
  • مرحله 2 را با تعداد بیشتری از گیاه تکرار کنید .
  • 20 تا 30 دقیقه بعد برگردید و ساک را مشاهده کنید .چه چیز مشاهده می کنید ؟ اگر شما هیچ چیزی مشاهده نکنید ٬ باید 20 تا 30 دقیقه دیگر صبر کنید . مدت زمان این مرحله ممکن است بر اساس نوع گیاه و درجه حرارت محیط متفاوت باشد. قطرات آب میعان یافته داخل ساک ٬ مدرک خوبی برای فرآیند تنفس گیاه می باشد . این کوشش علمی را توسعه داده و با گیاهان مختلف در زمان های متفاوت سال تکرار کنید .آیا نتیجه مشابهی در پاییز به دست خواهید آورد ؟ راجع به زمستان چطور ؟ خیلی از گیاهان در موقعی که بقیه به خواب می روند می میرند .آیا گیاهان به خواب رفته نیز نفس می کشند و بخار آب تولید می کنند ؟ آزمایش کنید تا جواب را دریابید .

 

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

 

 کوشش علمی

برچسب ها رشد دانه

نظرات (۷)

  1. No good safari piece is usually practical:... folks will not sing when feeling practical. ~W. L. Auden, Time frame, up to 29 12 , 1961 Jango is the foremost. Throughout addittion to finding the very best artisan and also gendres also you can find brand-new impending artisan. Very good brand-new music artists.
  2. Wow that was unusuaⅼ. I just wrote an very long comment but after Ι clicked
    submit my commеnt didn't shoԝ up. Grrrr... well I'm not writing all tһat over
    again. Anyways, just wanted to sаy exceⅼlent blog!
  3. Τhanks for finally wгiting about >آیا گیاهان تنفس می
    کنند ؟ :: آموزش مینا (پایه دوم و
    سوم ابتدایی )

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">