ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

صابون جادویی

کودک شما یک آزمایش سرگرم کننده علمی را اکنون با صابون و فلفل برای کمک به درک مفاهیمی چون مولکول آب و کشش سطحی آن انجام خواهد داد .

مواد لازم

یک بشقاب پهن کم عمق

آب

پرک های ریز فلفل قرمز

یک تیغه صابون  

مداد و کاغذ

کلیپ کاغذ ْ تیله شیشه ای ٬

سکه یا سنگ مرمر (اختیاری )

چه کار باید بکنیم

  • به کودک خود کمک کنید تا بشقاب پهن را از آب پرکند .بگذارید پرکهای فلفل قرمز را به داخل آب بریزد.
  • از او بخواهید مشاهدات خود را در مورد آنچه پرک های فلفل قرمز در آب به نظر می آیند ٬قبل از اینکه از صابون استفاده شود٬ بنویسد.آنها در سطح آب شناور شده اند . او شاید بخواهد که مشاهدات خود را ترسیم نماید .
  • از بخواهید تیغه صابون را در وسط بشقاب آب قرار دهد و تماشا کند که چه اتفاقی می افتد.پرک های فلفل همگی از تیغه صابون دور شده و به کناره های بشقاب می روند!!! .
  • او می تواند راجع به مشاهدات خود بنویسد یا ترسیم کند . از او بخواهید راجع به آنچه اتفاق افتاد٬ حدسی بزند .
  • به او توضیح دهید که آب دارای کشش سطحی بالایی است که باعت می شود که پرک های فلفل قرمز بالای سطح آب شناور شوند .هنگامی که صابون به آب اضافه می گردد ٬ کشش سطحی آب را در سطوح  دور خود از بین می برد. صابون دارای مولکول های بزرگی است که جذب کننده آب هستند و با مولکول های آب درهم می پیچند  و کشش سطحی آن را تحت تاثیر قرار می دهند .پرک های فلفل ٬فقط در جایی که آب دارای کشش سطحی بالایی باشد ٬شناور باقی می مانند. بنابر این پرک های فلفل از صابون فرار می کنند !!
  • بشقاب را خالی کنید و دوباره با آب پرکنید و در صورتیکه کودک شما مایل باشد  آزمایش را با مواد دیگر (که در وسط بشقاب وارد می کنید )  علاوه بر صابون مانند گبره کاغذ ٬ سکه پول ٬ و یا مرمر و تیله شیشه ای تکرار کنید .او درخواهد یافت که مواد دیگر ٬ پرک های فلفل را مانند آنچه که صابون انجام می دهد دور نمی کنند و مولکول های آنها دارای اثری ٬ مانند آنجه که صابون بر مولکول های آب می گذارد٬ نیست .

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

ویدئوی اجرای کوشش علمی را تماشا کنید .

 

اجرای کوشش علمی توسط نیوشا نظر زاده را تماشا کنید 

 کوشش علمی الکتریسیته نیرو و حرکت

برچسب ها کشش سطحی

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">