ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۰

دیدن از درون تخم مرغ

در کلاس اول دانش آموزان درباره موجودات زنده چیزهای زیادی می آموزند ٬ این موجودات به چه نیاز دارند ٬ چگونه رشد می کنند و چگونه تغییر می کنند . کلاس اولی ها اغلب فرصت بررسی موجودات زنده را از نزدیک در کلاس به دست می آورند مانند حشرات یا جوجه ها . اما در مورد چیزهایی که رشد می کنند ولی ما نمی بینیم مانند دانه ها ٬شفیره ها یا تخم مرغ ها چگونه است ؟

این کوشش علمی یک اکتشاف عملی است که کودک شما می تواند با تخم مرغ واقعی انجام دهد . با استفاده از سرکه ٬ شما می توانید از درون پوسته تخم مرغ بنگرید و بررسی کنید که چه چیزی در داخل آن می گذرد .

مواد لازم

یک تخم جوجه دار خام

سرکه سفید

یک ظرف تمیز شیشه ای با درپوش

 

 

چه کار باید بکنیم

  • با دقت تخم مرغ خام را در ظرف شیشه ای قرار دهید . در صورت نیاز از یک قاشق بزرگ استفاده کنید .
  • سرکه را به دور تخم مرغ بریزید به گونه ای که تخم مرغ کاملا در آن غرق شود .
  • در ظرف شیشه ای را بسته و مشاهده نمایید .با کودک خود به بحث بشینید : چه اتفاقی در ظرف می افتد ؟ چه چیزی می تواند ببیند ؟(او باید تشکیل حباب ها را ببیند ) . او فکر می کند که چه اتفاقی ممکن است  بیفتد ؟
  • برای او توضیح دهید که حباب هایی که او می بیند به ما می گوید که سرکه در حال حل کردن پوسته  تخم مرغ است .
  • قسمت غیر خوردنی تخم مرغ پوسته آن است که وجود کلسیم در آن ٬ آن را سخت می کند . از او بخواهید فکرکند چه اتفاقی خواهد افتاد اگر سرکه به خوردن پوسته تخم مرغ ادامه دهد .
  • ظرف شیشه ای را به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید . بعد از یخچال در آورده و با استفاده از یک ملاقه سرکه را از شیشه خارج کنید ( مراقب باشید که به تخم مرغ ضربه یا تکان سخت وارد نکنید زیرا پوسته آن حل شده است ) سپس سرکه تازه را دوباره به دور تخم مرغ ریخته و برای 24 ساعت دیگر به یخچال برگردانید .
  • این روش را تکرار کنید تا آنجا که پوسته تخم مرغ دارای قابلیت دیدن از درون شود .(مدت زمان مورد نیاز برای موفقیت بسته به اندازه ٬ و ضخامت پوسته تخم مرغ متفاوت است )
  • به نرمی با یک قاشق بزرگ تخم  مرغ را بیرون بیاورید . اکنون شما یک تخم مرغ بدون پوسته آن هستید .شما اکنون می توانید داخل تخم مرغ را ببینید که با یک غشاء نگاه داشته شده است . به او توضیح دهید که این غشاء مانند یک پوست به دور  تخم مرغ عمل می کند .از کودک خود درخواست کنید که در نظر گیرد که چرا غشاء برای رشد جوجه داخل تخم مرغ مفید است .( این چرک و غبار و مواد مضر را به دور نگاه می دارد . این همچنین اجازه ورود هوا را می دهد )
  • کودک خود را تشویق کنید که تخم مرغ بدون پوسته را بررسی کرده و آنچه را که می بیند شرح دهد .آیا او می تواند قسمت های دیگر تخم مرغ مانند زرده ْ سفیده و... را تشخیص دهد .
  • در پایان ٬ اجازه دهید کودکتان تخم مرغ را در روی سینک آشپزخانه در دستان خود بگیرد  و به آرامی فشار دهد (توجه داشته باشید که چنانچه به سختی فشار دهد تخم مرغ منفجر می شود !!!). به او توضیح دهید که چرا داخل تخم مرغ برای رشد جوجه قبل از اینکه پوسته را بشکند مکان بسیار مناسبی است .این محیط مانند یک متکای نرم است و پوسته نیز او را محافظت می کند .

 

 

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

اجرای کوشش علمی توسط باران حسینی را تماشا کنید .

 کوشش علمی شیمی گیاهان/جانوران

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">