ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۰

سرعت صوت در تار

این کوشش علمی یک بازی کلاسیک کودکانه است که توانایی صوت را برای عبور در هوا را ٬در مقابل سرعت آن در یک نخ ( تار) نشان می دهد . هنگامی که شما با دوست تان گفتگو می کنید ٬ صداهای شما از دهانتان و از درون هوا (یک گاز ) به گوش های یکدیگر سفر می کند . چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شما دهان های تان را با گوش های تان از طریق یک تار (جامد ) متصل کرده باشید ؟

مواد لازم

دو عدد لیوان کاغذی یا پلاستیکی (سطل های

کوچک ماست مناسب و با دوام هستند )

قیچی

تار (نخ)

نوار چسب

یک دوست

چه کار باید کرد

1-    با استفاده از یک سر قیچی سوراخی در وسط هر یک از لیوان ها ایجاد کنید .( با توجه به سن شما بهتر است که در این بخش از کمک بزرگتر ها بهره مند باشید )

2-    در چند متری یکی از دوستان تان قرار بگیرید و به صورت نرمال با او صحبت کنید .

3-    از او دور شوید تا دیگر صدای او را نتوانید بشنوید .

4-    لیوان ها را به طرف دهان تان بگیرید و در داخل آن صحبت کنید در حالیکه دوست تان از داخل لیوان دیگر به شنیدن ادامه می دهد . آیا حالا می توانید صحبت یکدیگر را بشنوید ؟

5-    حال نخ یا رشته ای را به طول کافی بر مبنای فاصله بین شما و دوست تان ببرید (در این فاصله صحبت یکدیگر را نمی شنوید )

6-    نخ (تار) را از داخل سوراخ ته لیوان ها عبور داده و لیوان ها را با دقت از این طریق به هم وصل کنید .

7-    یکی از این لیوان ها را گرفته و دیگری را به دست دوست تان بدهید و به قدری از هم فاصله بگیرید که نخ یا رشته (تار ) به صورت مستقیم (کشیده ) باشد و نه شل و رها .

8-    حال در داخل لیوان صحبت کنید در هنگامیکه دوست تان لیوان را به طرف گوشش گرفته باشد .(دقت کنید که تار به صورت سفت و کشیده باشد )

9-    شروع کنید . آیا شما صحبت یکدیگر را از داخل لیوان ها را می شنوید ؟(به یاد داشته باشید که در هنگام صحبت کردن یا شنیدن٬ به تناسب لیوان را به سمت دهان یا گوش تان بگیرید ) فکر می کنید چرا وصل کردن دو لیوان با یک تار به شما اجازه می دهد که صحبت یکدیگر را بشنوید ؟

10-برای جذاب تر کردن این پروژه این کار را با طول های بلند و بلند تر نخ (تار) انجام دهید. چه مقدار می توانید از هم دور شوید با وجود اینکه هنوز این " تلفن " کار می کند ؟ با قطر های مختلف و نیز انواع نخ امتحان کنید .

11-چه اتفاقی می افتد وقتی از اندازه ها ٬ اشکال و مواد مختلف برای لیوان ها استفاده می کنید ؟

12-چه اتفاقی می افتد وقتی یک نفر در هنگامی که با دوستتان صحبت می کنید نخ یا رشته (تار) را با دست بگیرد ؟

برگردان به فارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

 کوشش علمی

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">