ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۰

سوختن شمع

سوختن یک واکنش شیمیایی است که با استفاده از سوخت و اکسیژن ٬ نور و حرارت تولید می کند . یک شمع روشن نیازمند گرفتن اکسیژن از هوا به منظور تداوم سوحتن است .اگر شما هوای موجود را محدود کنید ٬ شعله شمع هنگامیکه تمامی اکسیژن  به مصرف رسید از بین می رود . حال با این کوشش علمی کودک شما این فرصت را خواهد داشت تا این مفاهیم را در عمل با دفترچه ای کوچک  و نوشتن تجربه در آن  بیاموزد .

مواد مورد نیاز

شمع

چهار ظرف شیشه ای در سایز های متفاوت

کبریت

نشانگر دائمی

مداد یا قلم

کاغذ

کرونو متر

چه کار باید بکنیم

کار را با توضیح اینکه آتش برای سوختن نیاز به اکسیژن هوا دارد شروع کنید . از او بخواهید که او فکر می کند چه اتفاقی خواهد افتاد اگر دسترسی شمع به اکسیژن را محدود شود.

شمع را روشن کرده و یکی از ظروف شیشه ای را روی آن قرار دهید. آن را مشاهده کرده و منتظر شوید تا شعله از میان برود. آیا این چیزی بود که انتظارش را داشت ؟او فکر می کند چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شیشه بزرگتری روی شمع قرارگیرد ؟اگر کوچکتر باشد چطور ؟

شیشه ها را در ستون از کوچکتر به بزرگتر قرار دهید و به کودکتان کمک کنید تا بر روی شیشه ها اعداد 1 تا 4 را با نشانگر بنویسد .

از او بخواهید تخمین بزند که چه مقدار طول می کشد تا  شمع زیر هر شیشه خاموش شود .از او بخواهید  جدولی مانند جدول زیر تهیه کرده و میزان پیش بینی شده را در آن بنویسد .

 

ردیف زمان پیش بینی شده زمان واقعی 
1
2
3
4

شمع  را روشن کرده و اولین شیشه را بر روی آن قرار دهید .همزمان از کودکتان بخواهید تا کرونو متر را به کار بیندازد .چه مدتی طول می کشد تا شمع خاموش شود . زمان واقعی را در زیر مقدار پیش بینی شده ثبت کنید.

مراحل بالا را برای شیشه های باقیمانده  تکرار کنید .

مقدار پیش بینی شده توسط کودکتان را با مقدار واقعی مدت زمان اندازه گرفته شده برای سوختن هر شمع مقایسه کنید . آیا میزان پیش بینی شده از مقدار واقعی بیشتر است ؟ اگر نیست ٬ به او طرحی را توضیح که بر اساس  آن هر چه هوای داخل هر شیشه بیشتر باشد ٬ شمع مدت بیشتری خواهد سوخت .

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

اجرای کوشش علمی "سوختن شمع " را به دست ستایش حسن زاده تماشا کنید 

اجرای کوشش علمی "سوختن شمع " را به دست پارمین فدایی تماشا کنید 

اجرای کوشش علمی توسط مانلی صنعتکار را تماشا کنید .

 

آسانسور آب 

نگاهداشتن شمع زیر آب 

بادکنک نسوز

 

 

 کوشش علمی شیمی انرژی

برچسب ها سوختن

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">