ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۲

نگاه داشتن شمع روشن در زیر آب

حقه های جادویی نیز نمی توانند شمعی را در این کوشش علمی روشن نگاه دارند . حیرت دانش آموزتان را مشاهده کنید وقتی که او می بیند که قادر است شمعی را روشن نگاه دارد موقعی  که زیر آب است و یک خاطره عجیب را خلق کند .با شعله ای روشن در بالای سطح آب٬ْ این فرآیند شمع را به یک لوله توخالی از پارافین تبدیل خواهد کرد .آب دور شمع راز این حقه است . این آب دور شمع را در دمای خنک نگاه می دارد به گونه ای که سطح در تماس با آب هیچگاه ذوب نخواهد شد .

مواد لازم

شمع مخروطی

نوار چسب لوله

فندک

قیچی

آب سرد

چه کار باید بکنیم

به کودکتان بگویید که 4 عدد نوار چسب لوله به طول تقریبی 10 سانتی متر ببرد.

از او بخواهید که شمع را به ته کاسه با نوار چسب ها محکم کند .

به او کمک کنید تا کاسه را تا بالای شمع پرکند (دقت کنید که شمع غرق نشود )

شمع را برای کودکتان روشن کنید . به او گوشزد کنید که مراقب شعله شمع باشد .

او را تشویق کنید که آنچه را که اتفاق می افتد به دقت بررسی کند.شمع باید تماما تا ته کاسه بسوزد و فقط یک لوله باریک از پارافین از خود به جای گذارد .

چه اتفاقی افتاد ؟

اگر شما شمع را در یک کاسه بدون آب روشن کنید ٬ به طور نرمال خواهد سوخت و تمام شمع مصرف خواهد شد .چرا وقتی آب به کاسه اضافه می گردد ٬ شمع به صورت متفاوت می سوزد ؟ به نظر جادویی به نظر می رسد که شمع وقتیکه زیر آب است می سوزد .آب دارای ظرفیت زیادی برای جذب انرژی است و چون شما از آب سرد استفاده می کنید حتی حرارت بیشتری را جذب خواهد کرد . همین که انرژی حرارتی شمع به آب منتقل گردید حرارت آسیب کمتری به سطح خارجی شمع وارد می سازد که نتیجه آن این تغییر شکل شگفت انگیز است .

 

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

 کوشش علمی انرژی نیرو و حرکت

برچسب ها انتقال گرما

نظرات (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">