ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

ساده ترین موتور الکتریکی دنیا

موتور های الکتریکی دستگاه هایی هستند که انرژی الکتریکی را به حرکت تبدیل می کنند .آنها ماشین های ارزنده ای هستند که در تمامی سایزها عرضه می شوند و همه کارها را برای ما انجام می دهند .شما از بابت تعداد موتورهایی که هر روزه در انجام داده کارها کمک می کنند سرگرم خواهید شد . تمامی موتور ها با قاعده یکسانی کار می کنند : یک جریان الکتریکی در یک سیم به جریان می افتد و از یک میدان آهن ربایی عبور می کندکه نیرویی اعمال می کند  که موجب چرخش سیم می گردد . موتورها می توانند بسیار پیچیده باشند ولی این یکی ،از ساده ترین ها است .

شرح آزمایش

  • باتری عدسی به هر دو چراغ نیرو می دهد .آن را در یک دست نگاه دارید و LED  را در دست دیگر .بازوی بزرگتر LED را به قطب مثبت باتری چسبانیده و بازوی دیگر را به قطب منفی . LED  روشن می شود بازوی کوچک را با نوار چسب محکم کنید ولی بازوی بلند را نچسبانید .
  • LED  دیگر را نیز به همین روش بچسبانید تا دو عدد LED به صورت 180 درجه قرار بگیرند و بررسی کنید که هر دو LED  روشن شوند .
  • قطب مثبت باتری را به یک آهن ربای قوی متصل کنید .توجه داشته باشید که آهن ربای مورد استفاده قوی است و لذا مواظب انگشتان خود باشید . باتری را در مرکز آهن ربا قرار دهید به گونه ای که کاملا متعادل باشند . آنها اکنون باید کاملا به هم چسبیده باشند .
  • یک پیچ را در مرکز بالایی  آهن ربا قرار دهید .
  • نوک پیچ را به قطب مثبت باتری قلمی بچسبانید . خاصیت آهن ربایی همه چیز را به هم می چسباند .
  • سیمی به طول لازم را خم کنید به گونه ای که شما قادر باشید که قطب منفی باتری قلمی را به آهن ربا متصل نمایید .وقتی چرخش آغاز شد سیم را رها کنید .

چگونه کار می کند

این یک موتور ساده الکتریکی است که فقط با یک باتری قلمی ، یک پیچ و مقداری سیم مسی و یک آهن ربا کار می کند . LED و باتری عدسی به عنوان وسایل جنبی تزئینی به کار گرفته می شوند .این یک موتور ساده است ولی همانگونه که مشاهده می کنید بسیار کارآمد است .

سیم ترمینا مثبت باتری را به ترمینال منفی از طریق آهن ربا و پیچ متصل می نماید و بدین وسیله مدار کامل می گردد . این بدان معنا است که جریان الکتریکی در سیم به جریان می افتد . وجود آهن ربا چیزها را تغییر  می دهد ولی با این وجود جریان الکتریکی از میدان آهن ربایی عبور می نماید و نیرویی را به وجود می آورد که به آن نیروی لورنتز می گویند . این نیرو عمود بر هر دو جهت جریان و جهت میدان مغناطیسی اعمال می شود و اجزا باردار  ﴿الکترون ها و پروتون ها ﴾ در میدان مغناطیسی و الکتریکی به حرکت در می آیند . نیروی لورنتز تا هنگامی که جریان الکتریکی جریان دارد وجود خواهد داشت و هنگامی که سیم را رها می کنید قطع خواهد شد .

 کوشش علمی آهن ربا

نظرات (۱)

    • پاسخ:

      از حسن توجه شما سپاسگزارم . شما می توانید علاوه بر قسمت های پیک آدینه و پژوهش دانش آموزان و پیش آموزش (همگی برای سال دوم ) که از قسمت طبقه بندی موضوعی (پنجره سمت راست در پایین صفحه ) از زیر مجموعه کلاس دوم پیدا کرده و استفاده نمایید همچنین می توانید از قسمت کوشش های غلمی که مربوط به بخش های مختلف علوم دوم و سوم نیز هست برای تثبیت موارد آموزش داده شده در کلاس استفاده نمایید .
      بهروز و تندرست باشید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">