ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۰

تشکیل ابر در یک بطری

تشکیل ابر در یک بطری ممکن است به شما در تجسم ذهنی نحوه تشکیل آن در آسمان کمک کند .

گرما ، هوای مرطوب در اتمسفر افزایش می یابد و سپس سرد می شود و ابرهای پفکی زیبا می تواند نتیجه کار باشد . قطرات ریز آب ابرهای گوناگونی در نواحی مختلف با توجه به شرایط آن به وجود می آورند .درست کردن ابر خودتان در یک بطری یک کوشش علمی عمومی در کتاب های علمی است ولی ممکن است گاهی لازم باشد تا ترفند هایی به کار برد تا نتایج آن دیدنی و آزمایش به صورت کامل انجام شود . همچنین از افزودنی هایی به غیر از آب می توان به کار گرفت .

کوشش علمی

وسایل لازم

  • تلمبه بادی
  • درپوش لاستیکی
  • الکل مالیدنی
  • یک بطری یک لیتری تمیز
  • عینک ایمنی

روش کار 

  •    بیایید ابتدا با ساختن یک ابر شروع کرده و سپس ببینیم که از دیدگاهی بالاتر چه کارهای دیگری می توانیم انجام دهیم .عینک ایمنی را به چشم زده و کمی الکل به داخل بطری بریزید تا ته بطری را بپوشاند .
  •     الکل را در داخل بطری تکان دهید به گونه ای که اطمینان حاصل گردد که کناره های بطری کاملا پوشش داده شده است .
  •    توجه : سر فلزی تلمبه باید از داخل در پوش لاستیکی عبور داده شود . از طرف ته در پوش سوراخ کوچکی در مرکز آن ایجاد کنید که کمی کوچکتر از سر فلزی تلمبه باشد . سر فلزی باید به راحتی از داخل در پوش عبور کند ولی به اندازه کافی تنگ باشد که اجازه عبور هوا را از داخل بطری به خارج را ندهد . سر فلزی به داخل بطری هدایت می شود و توسط شلنگ آن به تلمبه متصل است .
  •     در پوش را به داخل بطری وارد کنید و 8 تا 9 بار تلمبه بزنید . هنگامی که شروع به پمپ زدن می کنید توجه داشته باشید که در پوش تمایل به خارج شدن از بطری دارد که باید آن را به محکمی در جای خود نگاه دارید .این کار زور بیشتری از آنچه تصور می کنید نیاز دارد .
  •    وقتی آماده بودید ، به سرعت در پوش را خارج کنید و ببینید که در بطری ابر تشکیل می گردد . اگر دیدید که ابر زیادی تشکیل نشد یا فقط یک ابر پفکی کوچک بود نیاز است که شما به فشار بیشتری در بطری نیاز دارید (پمپ بیشتر کنید ) قبل از اینکه درپوش را بردارید .

چگونه کار می کند

با وجود اینکه شما قادر به دیدن آنها نیستید (حتی وقتی که در حال باریدن هستند ) ، مولکول های آب در هوای پیرامون شما هستند .این قطرات نامرئی آب "بخار آب " نامیده می شوند. وقتی بخار آب در در اتمسفر شناور می گردد ، دارای انرژی جنبشی زیادی هستند  که به صورت نرمال به هم نمی چسبند .

پمپ کردن هوا به داخل بطری ، بخار آب را وادار به چسبیدن به یکدیگر و فشردگی آنها می نماید .

آزاد ساختن ناگهانی فشار، موجب  انبساط ناگهانی هوای داخل بطری می گردد . در نتیجه دمای هوای داخل بطری کمی سرد می گردد .سر شدن به بخار آب اجازه چسبیدن به یکدیگر را می دهد ( میعان اتفاق می افتد ) و قطرات ریز آب تشکیل می گردد . ابرها چیزی بیشتر از میلیون ها قطره های ریز  آب نیستند و الکل مالیدنی ابر تشکیل شده را بیشتر قابل دید می کند زیرا سریعتر از آب تبخیر می گردد . مولکول های الکل پیوند های ضعیفتری بین خود نسبت به مولکول های آب دارند بنابراین راحت تر از هم جدا می شوند . در نتیجه الکل تبخیر شده بیشتری در بطری خواهیم داشت که موجب می گردد  که قادر باشد تا در فشار کمتر میعان کند .این همان دلیلی است که شما ابر الکل را بهتر از ابر بخار آب در حین فرآیند پمپ کردن خواهید دید . ابرها بر روی زمین هنگامی که هوای گرم بالا می رود و فشار آن کم می شود شکل می گیرد . هوا منبسط گردیده و سرد می شود و ابر هنگامی که دما به زیر نقطه شبنم سقوط می کند، تشکیل می گردد. ذرات نامرئی موجود در هوا به شکل آلودگی ها ، دود ، غبار یا هر ذره ریز کثیفی ، هسته ای می شوند که مولکول های آب می توانند به آن چسبیده و از حالت نامرئی به صورت قابل مشاهده (ابر) درآیند .

 کوشش علمی حالات ماده

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">