ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

بادکنک اسرار آمیز

نور متمرکز شده و حرارت در این کوشش علمی یک بادکنک  را می ترکانند تا قدرت خورشید را نشان دهند .

یک بادکنک  را در داخل بادکنک دیگری در هنگامی که نور را بر روی سطوح خارجی آنها متمرکز کرده اید، باد کنید .شما انتظار دارید که هر دو بادکنک بترکند ولی فقط بادکنک داخلی می ترکد . اینجا چه خبر است ؟ بادکنک اسرارآمیز یکی از مباحث عجیب قدرت اشعه خورشید و جذب نور و حرارت است . شروع کنید .

چه کار باید بکنیم

  • یک بادکنک شفاف را بدون اینکه انتهای آنرا ببندید وگره بزنید باد کنید .
  • یک بادکنک سیاه رنگ را کم کم به داخل بادکنک شفاف داخل کنید به گونه ای که لبه آن در دسترس باقی بماند .
  • بادکنک سیاه رنگ را باد کنید تا به نصف حجم بادکنک شفاف برسد و انتهای آن را گره بزنید .همین که بادکنک سیاه رنگ را گره زدید آن را کاملا داخل بادکنک شفاف داخل کرده و بعد بادکنک شفاف را گره بزنید .
  • با استفاده از یک ذره بین نور خورشید را بر روی بادکنک سیاه رنگ متمرکز کنید . بادکنک سیاه رنگ می ترکد !!

چگونه کار می کند

می توان آزمایش های  زیادی را به کار برد تا قدرت اشعه خورشید را نشان دهد و بادکنک اسرار آمیز نیز از این دسته آزمایش ها است .وقتی شما از یک ذره بین استفاده می کنید تا اشعه خورشید را در یک نقطه متمرکز کند شما نقطه را به وجود می آورید که به طرز قابل توجهی داغ است که بسیار مستعد به وجود آوردن آتش است .

تعجبی ندارد که چنین نور داغی بادکنک را بترکاند ولی چرا فقط بادکنک سیاه رنگ می ترکد ؟

خوشبختانه برای بادکنک شفاف بیشتر نور و حرارت از سطح بادکنک عبور می کند . شما این امر را قبلا دیده اید .شما وقتی از شیشه پنجره ْ لیوان شیشه ای یا یک عینک نگاه می کنید شما شاهد عبور نور از داخل آنها هستید .از آنجایی که بادکنک خارجی  تقریبا  شفاف است اتفاق مشابهی هنگامی که  در معرض نور قرار می گیرد ْ می افتد حتی وقتی که حداکثر تمرکز را داشته باشیم .

بادکنک سیاه رنگ خیلی خوش شانس نیست . هنگامی که ما در مورد نور صحبت می کنیم رنگ سیاه از سطح هایی ایجاد می شود که نور را منعکس نمی کنند و تقریبا تمام نور توسط آنها جذب می گردد .وقتی سطحی تمام نور را جذب می کند تمام انرژی آن را نیز جذب خواهد کرد . در این مورد انرژی به صورت حرارت است .حرارت توسط بادکنک سیاه رنگ از نور متمرکز شده به سرعت جذب شده  و موجب از بین رفتن سطح و ترکیدن آن می شود و فشار هوای درونی آن موجب تخلیه هوا به داخل بادکنک شفاف می گردد .

© Copyright 2015 Steve Spangler Science

نوشته های در پیوند :

 کوشش علمی انرژی نور/صدا

برچسب ها حرارت نور

نظرات (۱)

    • پاسخ:

      سپاسگزارم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">