ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۲

برنج شناور در بطری

درباره این بطری های اسرار آمیز برنج تحقیق کنید .

با وجود اینکه این اثر با یک بطری نوشابه امروزی اجرا می شود ولی تاریخ شعبده اصلی به هزاران سال قبل بر می گردد . شعبده بازان به همه دو بطری مشخص و دو چوبک غذاخوری نشان می دهند . هنگامی که نمایش دهنده چوبک غذاخوری را در بطری برنج فرو می کند و بالا می آورد برنج و بطری به نظر میآید که به اندازه کافی سبک هستند نا با چوبک غذاخوری به سمت بالا حرکت کنند ولی  هنگامی که بیننده دعوت می شود که کار مشابهی با بطری برنج و چوبک غذاخوری انجام دهد  انجام دهد ْ بطری از این کار سر باز می زند . هیچ جیز وقتی نمایش دهنده و بیننده چوبک غذاخوری خوذ را تغویض می کنند تغییر نکرده است . نمایش دهنده بطری را بالا می برد در صورتی که بیننده نمی تواند . چرا ؟

چه کار باید انجام دهیم

1-    یک برچسب با عنوان "برنج سبک " تهیه کرده و بر روی یک بطری بچسبانید . بر روی بطری دیگر برچسب "برنج ممعمولی " بچسبانید .

2-    هر دو بطری را تا 2.5 سانتی متری بالای آن از برنج پر کنید .

3-    در پوشی روی برنج معمولی  بگذارید و آن را تکان دهید . به نظر می رسد که تقریبا پر است  .

4-    اکنون می خواهیم یک مقدار برنج اضافی در برنج سبک اضافه کنیم .برای این که جای بیشتری برای برنج باز کنیم ته بطری را به میز می زنیم . هر دفعه ای که ضربه می زنید برنج به سمت پایین فشرده می شود و بیشتر و بیشتر جا برای برنج باز می شود .مقدار بیشتری برنج به آن اضافه نموده و باز ضربه بزنید .شما اکنون شاید خواسته باشید که از یک چوبک غذا خوری با ضربتی محکم تر برای این برنج متراکم شده استفاده کنید .

5-    مهمترین چیزی که بایستی رعایت کنید این است که هر دو بطری شبیه به هم بوده و چنین به نظر آید که مقداری مشابهی از برنج دارند .

6-    بطری ها و چوبک های غذاخوری را بر روی میز گذاشته و آماده نمایش باشید .

7-    نمایش را آغاز کنید .

چگونه کار می کند ؟

اگر به جای برنج بطری ها از آب پر شده بودند شما وقتی چوبک های غذا خوری را در بطری فرو می کردید افزایش سطح آب را در بطری مشاهده می کردید .آب بدون هیچ مشکلی از سر بطری به بیرون می ریخت تا جای کافی برای چوبک غذا خوری باز نماید .برنج با این وجود مانند آب مایع نیست و برای بالارفتن از بطری و بیرون ریختن دچار مشکل است . به جای آن ْ برنج فشرده شده جای کمی برای جابجا شدن داشته و به دیواره های بطری فشار وارد می کند .

اصول علمی که با این  آزمایش عمل می کند اصطکاک است .چوبک غذاخوری مانند اهرم بین برنج و دیواره بطری گیر می کند . اصطکاک شعبده باز اصلی است .

 

نوشته های در پیوند : 

 کوشش علمی چگالی نیرو و حرکت

برچسب ها اصطکاک

نظرات (۲)


  1. سلام خانم معلم منو یادتون هست...نویسنده ی وبلاگ هنر کده نیوا خیلی خوشحال شدم تونستم پبداتون کنم امیدوارم منو یادتون باشه چطوری میتونم آدرس وبلاگ پرواز سفید روپیدا کنم
    • پاسخ:

      بهروز و تندرست باشید . من نیز خوشحالم که امکان تماس دوباره خاصل شده است .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">