ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۰

پرژکتور خانگی

با یک جعبه مقوایی و چند مرحله ساده شما می توانید یک پرژکتور بسازید که فیلم های داخل موبایل شما را به خوبی نمایش دهد . اگر شما فیلم با گوشی هوشمند خود نگاه می کنید به خوبی می دانید که لذت بردن واقعی با چنین صفحه تصویر کوچکی ممکن نیست . برای کسانی که محدودیت مالی دارند و یا دارای خلاقیت کافی هستند خود می توانند پرژکتور شخصی بسازند .تمام چیزی که نیاز دارید یک جعبه مقوایی،یک گوشی هوشمند (که فیلمی پخش کند) و چند ابزار ساده است .در انتها شما یک پرژکتور واقعی و عملیاتی خواهید داشت که در اختیار شماست .پول خود را برای چیزهای دیگر ذخیره کنید .

چه کار باید بکنیم

  •  یک ذره بین را بر روی وجود کوتاه تر جعبه مکعب مستطیل مقوایی قرار دهید . محل قرارگیری بایستی در مرکز آن وجه بوده و نزدیک لیه پایینی باشد .دور لنز ذره بین با ماژیک خط بکشید .
  •  با یک چاقو یا قیچی بر روی خطوط رسم شده برش دهید . دقت داشته باشید که تا جای ممکن لبه های برش ایجاد شده دقیق و صیقلی باشد .
  •   گوشی شما نیاز به محلی داخل جعبه دارد تا برروی آن قرار گیرد . یک بالچه بایستی ایجاد گردد تا گوشی را در مقابل سوراخ ایجاد شده قرار دهد .
  •  بالچه را از یک سوم طول خود خم کنید به گونه ای که یک سطح شیبدار تشکیل شود .
  • قسمت شیبدار را داخل بالچه گوشه زیرین رنده به گونه ای که در مقابل سوراخ برش داده شده قرار گیرد .این امر را به صورتی انجام گیرد که گوشی به راحتی و نرمی بر روی سطح شیبدار قرار گیرد .استفاده از چسب نواری می تواند سودمند باشد .قسمت بالا آمده سطح شیبدار بایستی درست در مقابل سوراخ برش داده شده قرار گیرد . این مکان گوشی شماست .
  •  با دقت ذره بین را بر روی لبه خارجی سوراخ برش داده شده با چسب بچسبانید .
  • اکنون به دلیل مسائل تکنیکی صفحه گوشی را بر روی وضعیت افقی قفل کنید .
  •  یک ویدئو را بر روی گوشی خود اجرا کنید آن را داخل پرژکتور در محل خود به گونه ای قرار دهید که تصویر معکوس باشد . در جعبه را محکم با چسب ببندید یا کتاب سنگینی بر روی آن قرار دهید تا داخل جعبه  را تا حد ممکن تاریک نماید .
  •  جعبه را در مقابل یک دیوار سفید (یا پرده سفید ) قرار دهید و اتاق را تاریک نمایید و از نمایش لذت ببرید .

چگونه کار می کند

گوشی شما وقتی که در جعبه قرار می گیرد به صورت برعکس می باشد و ذره بین نیز از تصویر بر روی صفحه نمایش خیلی کوچکتر است . به نظر کمی عجیب به نظر میرسد ؟ به برعکس بودن گوشی فکر کنید . شما شاید بدانید که در تصویر دنیای پیرامون در داخل چشمان انسان برعکس می باشد .اما با اصلاح انجام شده توسط مغز انسان به صورت صحیح دریافت می شود .  پرژکتور خانگی می تواند این مفهوم را به خوبی نشان دهد . چشمان انسان دارای عدسی است که خیلی شبیه عدسی ذره بینی که به پرژکتور شما متصل شده است  .عدسی روی پرژکتور تصویر برعکس گوشی شما را وقتی از داخل آن عبور می کند به صورت راست نشان می دهد . چشمان شما هم آنچه را که می بینید برعکس نشان می دهد ولی مغز شما این تصویر را اصلاح می کند که دیوار قادر به انجام این کار نیست . این همان دلیلی است که بر اساس آن شما باید گوشی را به صورت برعکس در پرژکتور قرار دهید .

ولی در خصوص تصویر بر صفحه چگونه است ؟ این تصویر چیزی بزرگتر از عدسی ذره بین است  .این عمل به دلیل شکل عدسی به کار گرفته شده در ذره بین و این حقیقت که نور به خط مستقیم حرکت می کند می باشد  .عدسی برآمده دارای شکلی است که در آن در مرکز ضخیم تر از لبه های  آن است  در صورتی که عدسی فرورفته دارای مرکز نازک تر از لبه های آن است . شکل عدسی  برآمده این اجازه را می دهد تا نور عبور کرده را دریافت، خمو متمرکز نماید و در نتیجه نور بیشتری از گوشی داخل پرژکتور به آن وارد می شود .

همینکه شما محل به اندازه کافی تاریک داشته باشید عدسی نور را از گوشی گرفته و به صفحه بازمی تاباند و شما تصویر بزرگتر را خواهید دید .

 

 

نوشته های در پیوند: 

 کوشش علمی نور/صدا

برچسب ها عدسی برآمده نور

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">