ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

نیروی جذب به مرکز

چرخاندن یک لیوان آب در باز صدای سوت آماده شدن غذا را می دهد ولی نه  هنگامی که شما فیزیک پشت این شعبده را بدانید .

وقتی شما یک سطل آب را به دور سرتان می جرخانید  شما ممکن است انتظار داشته باشید که مقدار زیادی آب شما را وقتی سطل چپه می شود خیس نماید . با این وجود ْ اگر شما سطل را با سرعت کافی بچرخانید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد . چه اتفاقی افتاده است ؟ خوب ما یک نمایش قشنگ فیزیکی  باورنکردنی داریم که به فهم آنکه چرا ما خشک باقی می مانیم کمک می کند . این نیروی جذب به مرکز نامیده می شود .و به شما کمک می کند تا فیزیک و نیروها را در یک اجرا تجربه کنید .

چه کار باید بکنیم

  •   یک سوراخ به اندازه کافی بزرگ در هر گوشه صفحه ایجاد کنید .
  •   در یک سمت صفحه یک صفحه نازک لاستیکی را بچسبانید .
  •  دو طول مساوی از طناب را از وسط آنها به هم گره بزنید .
  •   هر رشته را از داخل سوراخ های کناری صفحه عبور داده و ته آن را گره بزنید . صفحه را بلند کرده و مطمئن شوید که کاملا تراز قرار گیرد .
  • 3 عدد لیوان پلاستیکی را در مرکز صفحه قرار داده و از آب پر کنید .
  • به آرامی شروع به چرخاندن صفحه نموده و هنگامیکه آماده بودید به صورت یک دایره کامل بچرخانید . سپس به آرامی حرکت صفحه را متوقف کنید .

چگونه کار می کند

این یک آزمایش عمیق علمی برای افراد دقیق است .

بر اساس قانون اول حرکت نیوتن اجسام به حرکت خود ادامه می دهند مگر اینکه از خارج نیرویی بر آنها وارد شود . در این حالت ْ قانون اول نیوتن می گوید که آب به حرکت زاویه ای  در مسیر دایره خود ادامه خواهد داد .بنابراین نیرویی لازم است تا آن را حفظ کند و آن را به سمت مرکز دایره برگرداند . تفسیر این نمایش موجب اشتباه می گردد وقتی که فرد در نظر می گیرد که در بالای انحنا ْ آب به دلیل حرکت خود به سمت پایین روان می گردد ولی نیروی جاذبه نیز به سمت پایین است .

نوشته های در پیوند :

 کوشش علمی نیرو و حرکت

برچسب ها نیرو غیر تماسی

نظرات (۱)

    • پاسخ:

      سپاسگزارم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">