ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۴

ناپدید کردن سکه در لیوان

یک سکه را در مقابل دیدگان تماشاگران خود ناپدید کنید .شعبده بازان برای سالها سکه را در بغل گوش ظاهر می کردند و یا از داخل سوراخ بینی بیرون می کشیدند . اینها همگی خوب و عالی هستند ... و حالا به شما حقه ای آموزش داده می شود که از علوم برای ظاهر کردن سکه ای که قبلا ناپدید شده بود بهره می گیرد .

چه کار باید بکنیم

  •  یک سکه را بر روی یک سطح صاف مانند میز یا کابینت قرار دهید .
  •    ته یک لیوان آب آشامیدنی تمیز را بر روی سکه قرار دهید .
  •  دهانه لیوان را با یک بشقاب کوچک بپوشانید . از کنار لیوان به داخل آن نگاه کنید . شما هنوز سکه را می توانید ببینید .
  •  حالی بشقاب کوچک را کنار زده و لیوان را از آب پرکنید .
  •   همین که شما لیوان را از آب پر کردید بشقاب را سر جای خود بگذارید . آیا می توانید سکه را از کنار لیوان ببینید ؟ سکه ناپدید شده است .    بشقاب را از روی دهانه لیوان بردارید و مستقیم به ته آن نگاه کنید . سکه ناپدید شده را خواهید دید .

چگونه کار می کند ؟

حقه پشت کوشش علمی پنهان کردن سکه شکست نور است .تصاویر که ما می بینیم امواج نوری هستند که به چشمان ما می رسند . وقتی این امواج نوری در درون هوا عبور می کنند ْ هیچ نوع شکستی را تجربه نمی کنند . این دلیل اصلی آن است که شما از کنار لیوان خالی شما سکه را می بینید .

وقتی شما آب به داخل لیوان می ریزید ْ این تصور به وجود می آید که سکه ناپدید شده است ولی این امر در واقع فقط به دلیل خم شدن اشعه نور است .  بعد از اینکه اشعه نور از درون آب و کناره لیوان عبور می کند هیچیک از اشعه ها قادر به رسیدن به چشم های شما نیستند .شکست نور به دلیل متفاوت بودن مولکول های موادی  که اشعه نور از آن عبور می کند اتفاق می افتد .مولکول های گاز متفرق هستند . به همین دلیل است که شکست نور کمی اتفاق می افتد. با این وجود وقتی این اشعه ها از ماده ای مانند آب عبور می کنند به دلیل اینکه مولکول های آب نزدیکتر به هم هستند شکست نور بیشتری اتفاق می افتد . بنابراین هنگامی که اشعه نور از سکه به داخل آب عبور می کند شکسته شده و نمی تواند به چشمان شما برسد . در واقع لیوان شیشه ای نیز شکست نور را افزون می کند . نور شکسته شده به نزدیکی بالای لیوان تابانیده می شود و هنگامیکه از بالای لیوان به آن نگاه می کنید شما قادر به دیدن سکه خواهید بود (آگر شما بشقاب کوچک را بالای لیوان نگذاشته باشید .

 

 

 

نوشته های در پیوند : 

 کوشش علمی نور/صدا

برچسب ها شکست نور نور

نظرات (۴)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">