ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۳

کتاب های جدا ناشدنی

کتاب های جدا ناشدنی

اصطکاک جدا کردن دو دفترچه را که صفحات آنها در هم تنیده شده است،غیر ممکن می کند.

دفترچه ها یک ابزار ضروری در جعبه ابزار هر کوشش علمی (نمودار ْدستورالعمل های بررسی و... هستند . در اینجا یک واقعیت سرگرم کننده وجود دارد .دو دفترچه حتی بهتر از یکی هستند !!! وقتی شما صفحات آنها را صقحه به صفحه در هم می تنید آنها به کتابهایی جدا ناشدنی تبدیل می شوند .این کوشش علمی را اجرا کنید و ببینید که آیا می توانید بر اصطکاک بین کتابها فائق آیید .

  • کتابچه ها را بر روی یک سطح صاف قرار داده به گونه ای که هر صفحه مقابل صفحه کتاب دیگر قرار گیرد .
  • مطمئن شوید که جلد کتابها همدیگر را بپوشانند .
  • صفحات معادل هر کتابچه بر روی آخرین صفحه کتابچه دیگر قرار گرفته و این عملیات ادامه می یابد تا تمام صفحات در هم تنیده شوند .
  • دو طرف کتابچه ها را گرفته و تا آنجایی که می توانید به طرفین بکشید .از دوستان خود نیز کمک بگیرید تا در کشیدن کتابچه ها به شما کمک کنند .

چگونه کار می کند ؟

نه ما صفحات را با چسبی قوی به هم نچسبا نیده ایم و شما تا هر چه قدر که بخواهید یا بتوانید دو طرف کتابچه ها را می توانید به طرفین بکشید تا از یکدیگر جدا شوند . تا آنجا که می دانیم شما از اصطکاک شگفت زده شده اید .

اصطکاک نیرویی است که در مقابل حرکت وقتی دو صفحه در تماس با یکدیگر هستند، مقاومت می کند . اصطکاک دلیل آن است که شما توپی را با یک حرکت به جانبی تا انتها پرتاب کنید و نیز شما را قادر به دویدن با نیروی لازم بین پاهای شما و زمین می کند . اصطکاک توپ را وادار به توقف و از لیز خوردن پای شما از زیر تان در هنگام دویدن می شود .

شما فکر می کنید که نیروی اصطکاک بین صفحات ناچیز است ولی درست نمی گویید . وقتی شما نیروی اصطکاک تعداد زیادی از سطوح را با هم جمع می کنید (مانند آنچه صفحات در حالت در هم تنیدگی می کنند ) منتج به آن خواهد شد که مقدار اصطکاک به وجود آمده غیر قابل فائق آمدن است .

اجرای کوشش علمی توسط مها ریوندی را تماشا کنید 
اجرای کوشش علمی توسط آترین یزدانیان را تماشا کنید .

 کوشش علمی نیرو و حرکت

نظرات (۳)

    • پاسخ:

      با درود ، پرسش جالبی را مطرح فرموده اید . در خصوص دانش آموزان کلاس خودم تقریبا 92% دانش آموزان در آزمون های همگاه و 100% در پیک های آدینه و 55% در کوشش های غلمی و 100% در پژوهش ها و نیز 100% در پیش آموزش شرکت مستمر دارند . چنانچه به بخش اجرای کوشش های علمی سری بزنید نزدیک به 33 کوشش علمی توسط دانش آموزان در منزل و کلاس اجرا ، و فیلم آن نیز در وبلاگ نهاده شده است . آزمون های همگاه هم به صورت الکترونیک کارنامه صادر و برای دانش آموز و آموزگار می فرستد که برای کاربری به غیر از انجام دهنده آزمون دیده نمی شود چون محرمانه باقی می ماند .بر اساس آمارهای اخذ شده توسط بیان چنین به نظر می رسد (درصورت صحت آماربرداری و تشخیص درست ip) فقط 17% کاربران سایت از مشهد هستند و استان تهران بیشترین آمار با 22% را داراست و بقیه استان ها نیز دارای درصد های کمتری هستند . البته از دیگر کشور ها نیز بازدید کننده جمعا در حدود 32% وجود دارد . البته به صورت مستند به مناسبت عبور از مرز 20000 بازدید کننده گزارش تحلیلی برای کاربران ارائه خواهد شد .بابت بازدیدهای جنابعالی و نظرات سازنده تان سپاسگزارم .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">