ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

یخ سبک ، آب سنگین

آب وقتی یخ می زند شناور می گردد ولی وقتی ذوب می شود چه اتفاقی می افتد؟

می دانید که مواد چگالی گوناگون دارند . برای یک نمونه کامل و سرگرم کننده از نمایش چگالی های متفاوت آزمایش زیر را بررسی کنید .شما می توانید ببینید که عسل و روغن چراغ دارای چگالی کاملا متفاوت هستند .و مایعات و جامدات در بین این دو لایه  می توانند قرار گیرند .تمام این مواد به نظر می رسد که دارای یک چگالی تعیین شده هستند ولی آیا می دانستید که می توانید چگالی بعضی از مواد را تغییر دهید ؟خوب حالا به شما یک راه باحال نشان می دهیم (آزمایش یخ  سبک آب سنگین ) تا تغییر چگالی را در عمل ببینید .

  • دو قطره ماده رنگی خوراکی به یک ظرف تمیز خالی اضافه کنید .
  • نصف حجم ظرف را با روغن گیاهی پر کرده و حجم باقیمانده را از روغن بچه پر کنید .
  • یک دقیقه صبر کنید و توجه داشته باشید که دو روغن با یکدیگر مخلوط می شوند .با ور کردنی نیست ولی روغن گیاهی زیر روغن بچه قرار می گیرد .
  • هنگامی که آماده بودید به آرامی یک عدد یخ را به داخل ظرف بیندازید . یخ درست در وسط ظرف قرار می گیرد بدون اینکه در داخل مایع فرو رود یا در سطح آن شناور گردد.
  • حالی شما به قسمت سخت ماجرا رسیدید .... صبر کنید .شما نیاز دارید کمی شکیبا باشید و این آزمایش جادویی را مشاهده کنید . به ما اعتماد کنید .. به طور قطع ارزش آن را دارد .
  • بعد از چند لحظه خواهید دید که قطره ای آب ذوب شده و از یخ جدا می گردد .
  • برخلاف قطعه یخ ، قطره آب به قسمت ته ظرف فرو می رود .
  • همانطوری که قطعه یخ ذوب می شود قطره به قطره آب به سمت پایین ظرف می رود و با ماده خوراکی رنگی مخلوط می گردد .

چگونه کار می کند ؟

مبنای آزمایش یخ سبک آب سنگین چگالی است . چگالی حاصل تقسیم جرم بر حجم است که در اساس بیان می کند چه مقدار اتم در یک فضای معین وجود دارد .سخت است که دیده شود ولی هنگامی که ما روغن بچه را به روغن گیاهی در ظرف اضافه می کنیم ، روغن بچه بالای روغن گیاهی قرار می گیرد . این به این علت است که چگالی آن از روغن گیاهی کمتر است و این همان جایی است که آب به آنجا می رود .

همانگونه که می دانید قطعه های یخ آب سخت شده سرد شده است . آب برخلاف دیگر مواد روی زمین وقتی یخ می زند چگالی آن کاهش می یابد . این درست است مواد دیگر غیر آب و چند نوع لاستیک وقتی یخ می زنند دارای چگالی بیشتر می شوند . همانطور که می توانید ببینید یخ  در واقع دارای چگالی کمتر از روغن گیاهی است .

نوشته های در پیوند : 

 کوشش علمی چگالی

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">