ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۲

گرم کردن آب در میکرو ویو می تواند خطرناک باشد ؟

می دانستید که گرم کردن آب در میکرو ویو می تواند خطرناک باشد ؟ این کوشش علمی یک آزمایش نیست ولی بیشتر از یک هشدار برای کمک به شما برای خودداری از یک حادثه بد می باشد . انجمن سوختگی آمریکا نسبت به سوختگی ناشی از مایعات فوق داغ در میکرو ویو ها به عنوان یک عامل اصلی هشدار داده است " آب نباید به تنهایی در یک میکرویو حرارت  داده شود " اما چرا ؟

این یک نمونه عمومی برای آنچه که اتفاق می افتد است . فردی تصمیم می گیرد که یک فنجان قهوه درست کند.برای اینکار او یک فنجان آب را در داخل میکروویو داغ می کند . او فنجان را از میکروویو خارج می کند و متوجه می شود که آب به جوش نیامده است .سپس ناگهان آب به صورت او پاشیده می شود. تمام صورت او دچار سوختگی درجه یک و دو می شود که جراحات زننده بر آن و چشم چپ او می گذارد .در بیمارستان دکتر به او هشدار می دهد که قربانی یک اتفاقات عمومی واضح شده است . آب (به تنهایی) هرگز نباید در اجاق میکروویو حرارت داده شود .

چرا ؟ این پدیده بعنوان "فوق حرارت دیدن "شناخته می شود . این پدیده هر زمانی که آب حرارت می بیند اتفاق می افتد به ویژه هنگامی که فنجان یا ظرف نو باشد .آنچه که اتفاق می افتد این است که آب سریعتر از تشکیل حباب های بخار آب، حرارت جذب می کند .  اگر فنجان نو باشد  آنوقت برخلاف معمول ، دارای خراش های جزئی سطحی نیست تا در آنجا حبابها شکل بگیرند .

بدون حباب ها، آب نمی تواند حرارت تولید شده را آزاد نماید و در نتیجه مایع به جوش نمی آید و حرارت بالا می رود تا از نقطه جوش بگذرد .اگر آب ضربه ای دریافت کند یا تکان بخورد شوکی وارد می آید که موجب می گردد که حباب های بخار به سرعت تشکیل شده و نتیجه آن انفجار آبی است که کاملا داغ است .یک راه حل این است که یک همزن چوبی یا یک چیز غیر فلزی در آب قرار داد تا انرژی را که از میکروویو دریافت می کند پراکنده سازد.

دکتر گوردون لیندبرگ مدیر بخش سوختگی مرکز علوم سلامتی دانشگاه کلرادو  می پذیرد که پدیده مایعات فوق داغ یک مشکل جدی است .این سوختگی ها و جراحات بسیار ناراحت کننده و دلخراش است زیرا معمولا بر روی دست ها و صورت قربانی تاثیر می گذارد .خوشبختانه این سوختگی ها به ندرت نیاز به جراحی دارد با این وجود در کودکان به شدت دردآور بوده و بایستی در بیمارستان برای کنترل جراحت و درد بستری شوند .

بهترین  روش برای احتراز از این سوختگی گذاشتن همزن چوبی در مایع،  در هنگام حرارت دادن است و یا اینکه مایع را برای چند لحظه در داخل میکروویو برای سرد شدن قرارداد قبل از اینکه آن را از آن خارج کنیم .

نوشته های در پیوند :

بر روی نگاره بایسته کلیک کنید 

 کوشش علمی انرژی حالات ماده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">