ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۳

در بطری را باز نکنید

وقتی بسته ای را دربافت می کنید و می گویند آن را بازنکنید چکار می کنید ؟ باز می کنید . این طبیعت انسان است . این آزمایش جالب را برای انجام یک سرگرمی تضمین شده انجام بدهید .

یک بطری یک لیتری را تمیز و خشک کرده و برچسب روی آن را خارج کنید .

بطری را از آب تا بالای آن پر کرده و سر پیچ آن را ببندید.

با یک نشانگر دائمی با خطوط درشت بر روی آن بنویسید"  باز نکنید "

با دقت با استفاده از یک  سنجاق ته گرد تیز 5 تا 6 سوراخ در یک خط به دور بطری در پایین آن  ایجاد کنید (به فاصله تقریبی 2 سانت از یکدیگر ).مقدار کمی آب از سوراخ های ایجاد شده به بیرون می جهد ولی زیاد نیست .وقتی کار به اتمام رسید بطری را از قسمت سرپیچ بگیرید (بطری را فشار ندهید زیرا موجب آب ریزش از سوراخ ها می شود ) و بطری را با حوله به آرامی خشک کنید .

بطری را بر روی میز آشپزخانه قرار داده به گونه ای که اگر شخصی از کنار آن عبور کرد ببیند. نزدیک بطری بمانید تا ببینید که چه اتفاقی می افتد . بر حسب اتفاق ممکن است کسی در باره بطری بپرسد ولی چیزی نگویید . بگذارید در بطری را باز کند و شاهد علمی ماجرا باشید . آب به همه جا خواهد پاشید !!!

این امر چگونه اتفاق می افتد

بیایید کار را با یک بطری خالی نوشابه شروع کنیم . آیا بطری واقعا خالی است ؟ بطری از هوا پر شده است . وقتی شما آب را به داخل بطری می ریزید  مولکول های هوا که بطری را اشغال کرده بودند  شروع به خارج شدن از بطری از قسمت بالایی آن می کنند .شما متوجه این امر نمی شوید زیرا هوا نامرئی است . وقتی شما بطری را که از آب پرشده است سروته می کنید آب به بیرون می ریزد (با سپاس از گرانش ) و هوا به داخل بطری هجوم می برد .شما شاید فکر کنید که با جابجایی هوا با آب ْ آب از سوراخ ها به بیرون خواهد ریخت و در این صورت مولکول های آن به داخل بطری راه خواهند یافت .وقتی کلاهک بر روی بطری قرار دارد . فشار هوا قادر به وارد آوردن نیرو بر سطح آب نیست . سوراخ های کوچک در پایین دیواره جانبی بطری زیاد بزرگ نیستند تا به هوا اجازه ورود بدهند . باور کنید یا نکنید مولکول های آب با یکدیگر کار کرده و دیواره ای برای آب بندی سوراخ ها ایجاد می کنند.این کار کشش سطحی نامیده می شود . وقتی درپوش باز می شود هوا از قسمت بالایی به داخل بطری هجوم آورده و بر روی سطح آب فشار می آورد (در راستای نیروی گرانش ) و آب از درون سوراخ های بطری به بیرون می جهد . شکیبا باشید و بررسی کنید و منتظر جیغ باشید .آماده باشید تا بگویید مگر نخواندی که در را باز نکن و سپس بدوید و حوله را بیاورید .آزمایش را با تعداد سوراخ های متفاوت ادامه دهید.آیا نتایج مشابهی خواهید گرفت وقتی 20 سوراخ به جای 5 سوراخ ایجاد می کنید ؟سعی کنید سوراخ ها را در جاهای متفاوتی در بطری ایجاد کنید.آیا سوراخ ها در بالای بطری همانند سوراخ های زیرین آب می دهند ؟ آیا اندازه سوراخ ها مهم است ؟

 

نوشته های در پیوند :

برروی نگاره کلیک کنید

 کوشش علمی نیرو و حرکت

برچسب ها کشش سطحی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">