ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۲

چرا مورچه ها قند را بر شیرین کننده های مصنوعی ترجیح می دهند ؟

آنها کوچک و خردند ولی واقعا این مورچه های کوچک شیرینی دوست هستند یا آن را به عنوان ماده مغذی استفاده می کنند ؟ در این کوشش علمی ٬ می بیینیم که آیا این حشرات سخت کوش شیرینی های طبیعی را به نوع مصنوعی آن ترجیح می دهند .

پرسش : آیا مورچه ها شیرین کننده طبیعی را به مصنوعی ترجیح می دهند ؟

مواد لازم

1 قاشق چایخوری شکر سفید

1 قاشق چایخوری پودر شکربرگ (استویا )

1قاشق چایخوری پودر شیرین کننده آسپاراتام

1 قاشق چایخوری شیرین کننده ساخارین

4 عدد کاغذ رنگی 5×5

صفحه 35×35 پلاستیکی نازک

چاقوی دسته کوتاه

پرگار

نشانه گذار دائمی

منزل گاه مورچه

دفترچه

خط کش

دوربین عکاسی

ترازوی آشپزخانه

قاشق چایخوری

چه کار باید بکنیم

  • جایگاهی برای این آزمایش در خانه ایجاد کنید .  از یک خط کش برای مشخص کردن مرکز صفحه پلاستیکی نازک استفاده کنید
  • پایه پرگار را در مرکز صفحه پلاستیکی قرار داده و دایره ای بر روی صفحه پلاستیکی با کمک نشانه گذار دائمی بکشید .
  • از یک بزرگسال بخواهید تا به شما کمک کند تا دایره رسم شده را از صفحه پلاستیکی با چاقوی دسته کوتاه جدا کند .
  • بر روی هر قطعه کاغذ نام یک شیرین کننده را بنویسید . هر قطعه از این کاغذ های رنگی را در گوشه ای از دایره قرار دهید .
  • حال دنبال یک محل زندگی مورچه بگردید . در صورت امکان محلی صاف و آفتابی باشد.
  • وسط سوراخ دایره صفحه پلاستیکی را بر بالای منزل گاه مورچه ها قرار دهید به گونه ای که مورچه ها بتوانند از آن بالا آمده و چرخی بزنند .نیم ساعت یا بیشتر صبر کنید تا مورچه ها به آن عادت کنند .
  • در هنگامی که منتظر هستید ٬ یک قاشق چایخوری از هر شیرین کننده بعد از گذشت زمان کافی بر روی کاغذ رنگی متناظر خود بریزید .
  • یک یا دو ساعت صبر کرده و بررسی و مشاهده کنید .
  • چه اتفاقی می افتد ؟ آیا مورچه ها به شیرین کننده ها علاقه مندی نشان می دهند ؟ آیا آنها یکی را بر دیگران ترجیح می دهند ؟ چه طوری این امر را توضیح می دهید ؟
  • آزمایش را با قرار دادن کپه های شیرین کننده در گوشه های مختلف تکرار کنید . فکر می کنید این تغییر موجب ایجاد تفاوت می شود ؟آیا نتیجه مشابه نظر شماست ؟

نتایج

چرا مورچه ها قند را دوست دارند ؟ مورچه ها غذاهایی با کربوهیدرات بیشتر (شکر سفید ) را ترجیح می دهند ولی با این وجود شیرین کننده ها دیگر را نیز می چشند ( برای آزمایش )

چرا ؟

مورچه ها موجودات اجتماعی هستند و در مجتمع  ها زندگی می کنند  و غذا را به مجتمع برمی گردانند که به بقاء آن کمک کنند . آنها از چشمان خود برای جستجوی  اطراف وپیدا نمودن  غذا  استفاده می کنند . برای تشخیص غذا آنها از حس لامسه و بویایی  خود استفاده کرده و از شاخک های خود برای فهم اینکه ماده غذایی از چه مواد شیمیایی تشکیل شده است بهره می برند .از آنجایی که در آن واحد تعداد زیادی از مورچگان از یک منبع غذایی واحد بازدید می کنند ٬ آنها از پیام های شیمیایی که مورچه هایی دیگری که از منبع غذایی قبلا بازدید کرده اند پیروی می نمایند .همانند انسان ها ٬ مورچگان به غذاهای گوناگونی برای بقا نیازمندند .آنها به پروتوئین نیازمندند تا به آنها در ایجاد تخم و لاروشان کمک کرده و موجب رشد آنها تا به مرحله بزرگسالی شود . مورچگان همچنین از کربو هیدرات ها به عنوان منبع انرژی استفاده می نمایند و به همین دلیل است که به برداشتن شکر سفید در این آزمایش علاقه نشان می دهند .

شکربرگ از یک گیاه ساخته شده است و بسیار شیرین به نظر می آید . این ماده کالری بسیار کمی دارد ولی  شکل پودری آن در مخلوط با پایه برنج استفاده می شود بنابر این می توان ان را غلات و قهوه استفاده کرد .. این ماده پایه برنج با اینکه دارای کمی کربو هیدرات است ولی مقدار آن به اندازه شکر نیست .

آسپاراتام یک ترکیب شیمیایی آلی است که معمولا به عنوان شیرین کننده مصنوعی استفاده می شود . همانند پروتئین ٬ شامل آمینو اسید ها می باشد ولی فقط دو تا از آنها را دارد ٬ فنینال آمین و اسید آسپارتیک . این ماده هیچگونه کربو هیدراتی ندارد .

ساخارین شیرین کننده مصنوعی دیگر است . این ماده از سولفیمین بنزوئیک ساخته شده است و دارای هیدرو کربات نیست . هنگامی که در خارج از خانه کار می کنید ٬ خیلی مشکل است که دلایل دیگر را که بر اساس آن مورچگان شیرین کننده خاصی را انتخاب می کنند را تعیین نمایید .آیا منبع غذایی قابل دسترس تر است یا حمل آن آسانتر است ؟ به همه استدلال هایی که چرا مورچگان آن را ساده تر پیدا می کنند ٬ می خورند یا منبع غذایی ویژه ای را حمل می کنند فکر کنید .

دورتر رویم

مورچگان غذای مایع را بر غذای جامد ترجیح می دهند به گونه ای که مورچگان  کارگر اغلب  فقط مایعات را می بلعند .اگر شما شیرین کننده های خود را در یک قاشق چای خوری آب حل کنید آیا این امر نتیجه آزمایش را تغییر می دهد ؟ آزمایش کنید !!!  

 

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

 

 کوشش علمی شیمی گیاهان/جانوران

نظرات (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">