ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۲

چرا رنگ برگها تغییر می کند

در تمام فرآیند های طبیعی پیرامون ما ٬تغییر رنگ سالیانه برگ ها از سبز به رنگ های مختلف  زرد ٬ نارنجی و قرمز احتمالا یکی از زیباترین مناظر است .ولی در پشت نمایش خیره کننده رنگها ٬ فرآیند های مهم علمی قرار دارد که در حال کار هستند .مایلید که کودکتان به دانش پشت تغییر رنگ برگ درختان زیر چشمی نگاهی کند ؟شما با ابن کوشش علمی ٬ نشان خواهید داد که چگونه این رنگها در برگ ٬ در طول سال به صورت نهان باقی می ماند .

مواد لازم

تعدادی برگ

شیشه دهان گشاد کوچک

سرپوش برای ظرف ها از فویل آلومینیم یا پوشش پلاستیکی

الکل مالیدنی

فیلتر کاغذی

سینی کم عمق

آب داغ

چاقو یا قاشق پلاستیکی

چکار باید بکنیم

  • کودکتان را کمک کنید تا 2-3 عدد برگ از یک درخت جمع آوری کند . شما و کودکتان باید برگها را خرد کرده و به قطعات ریز تبدیل نموده و به داخل ظرف های کوچک  بریزید .
  • مقدار کافی از الکل مالیدنی را به داخل ظرف ریخته ٬ به گونه ای که روی برگ ها را بپوشاند . از یک کارد یا قاشق پلاستیکی استفاده کرده و به دقت برگ های خرد شده را با الکل به هم زده و خردتر کنید .الکل مالیدنی می تواند مضر باشد ٬ اگر بد بکار برده شود یا بد استفاده شود .از یک محیط کاملا تهویه شده استفاده نموده و از تماس آن با پوست  پرهیز کنید .
  • به کودکتان کمک کنید که ظرف را به نرمی با فویل آلومینیمی یا پوشش پلاستیکی بپوشاند . ظرف را در یک سینی کم عمق با حداقل  3 سانتیمتر  آب داغ قرار دهید .
  • برای حداقل نیم ساعت یا بیشتر در صورت نیاز ظرف را در آب داغ نگه دارید تا هنگامی که الکل رنگ بگیرد (هر چه پررنگ تر بهتر ) هر پنج دقیقه ظرف را به  چرخانید . آب داغ را عوض کنید اگر شروع به سرد شدن کرد .
  • به کودکتان کمک کنید که یک فیلتر کاغذی قهوه نازک را با طول بلند ببرد . ظرف را از داخل آب داغ خارج کرده و پوشش آن را خارج کنید .نواری از فیلتر در داخل ظرف قرار داده به گونه ای که یک انتهای آن در الکل باشد .انتهای دیگر را خم کرده و با چسب به بالای ظرف بچسبانید .
  • الکل از کاغذ بالا می رود و رنگ ها را نیز با خود بالا می برد .بعد از 30-90 دقیقه رنگها مسافت های  متفاوتی در کاغذ را درهنگامی که الکل تبخیر می شود ٬ بالا می روند . کودک شما قادر خواهد بود ته رنگ های سبز و زرد و یانارنجی و قرمز را بسته به نوع برگ ببیند .

چه اتفاقی افتاد؟

کلروفیل یک ترکیب سبزرنگ است که رنگ  دانه های موجود در برگ را مخفی می نماید .در پائیز کلروفیل تجزیه می شود و موجب می شود تا رنگ دانه های دیگر دیده شوند . مخلوط رنگدانه های یک برگ ممکن است به نوارهایی از رنگ بوسیله تکنیک های کروماتوگرافی تفکیک شوند . کروماتوگرافی روشی است که موجب تفکیک مخلوط رنگها به اجزاء سازنده  آنها وقتی شما الکل و گرما را به برگها اضافه می کنید ٬ می شود . سپس به واسطه  جذب و موئینگی تفکیک اتفاق می افتد .کاغذ مواد را با استفاده از جذب نگاهداشته  در هنگامیکه به دلیل خاصیت موئینگی مواد به سمت بالا با سرعت های متفاوت کشیده می شوند . رنگدانه ها بر روی کاغذ تفکیک می شوند و رگه های رنگی به وجود می آیند . باحال بود ؟برای توسعه کوشش علمی در صورت امکان به کودکتان کمک کنید برگهای مختلف را آزمایش کرده و آزمون را با کاغذ های مختلف ادامه دهد .

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

 اجرای کوشش علمی به دست مریم حسین زاده را تماشا کنید .

 کوشش علمی شیمی گیاهان/جانوران

برچسب ها رشد دانه

نظرات (۲)

    • پاسخ:

      با درود 
      در حقیقت با تجزیه شدن کلروفیل فرآیند غذاسازی متوقف شده و برگ می میرد و در نهایت جداشده و می افتد. این دو فرآیند فقط به دنبال هم اتفاق می افتند ولی یکی علت دیگری نیست .
  1. ممنون از مطلبتون به خصوص توضیح آخرش.من ۱۲ سال توی مدرسه و ۵ سال توی دانشگاه درس خوندم. ولی اینا رو نمیدونستم.کاشکی ما هم بچه که بودیم یه معلم مثل شما داشتیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">