ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۰

انرژی از زباله

وقتی شما زباله هایتان را به محل دفن زباله ها می فرستید چه اتفاقی برای آنها می افتد ؟آنها در زیر انبوهی از ضایعات دفن می شوند . اگر مقداری از ضایعات از مواد آلی تشکیل شده باشد (مانند سبزیجات و میوه ها ) این بدان معنی است که می توانند بدون اکسیژن تجزیه شوند .این عمل تجزیه غیر هوازی نامیده می شود .

وقتی شما کود درست می کنید ٬ از فرآیند تجزیه هوازی استفاده می کنید .این فرآیند مرتبط با میکرو ارگانیسم های اکسیژن دوست است  که به تجزیه مواد داخل کود کمک می کند . شما حتی می توانید با افزودن هوا بوسیله به هم زدن کود به این عمل کمک کنید . این کار سرعت عمل تجزیه را افزایش داده و موجب می گردد که کود گرمتر شده و کمتر بوی گند بگیرد .

غیر هوازی بدین معنا است که اکسیژن در فرآیند حضور ندارد . بنابراین چگونه غذا بدون اکسیژن تجزیه می شود ؟در تجزیه غیر هوازی ٬ باکتری هایی که به این محیط ها علاقه مندند کار کرده و ضایعات غذایی را تجزیه می کنند .این باکتری ها قبل از اینکه حتی گیاهان در زمین بوجود بیایند وجود داشته اند .وقتی باکتری های ضایعات مواد آلی را تجزیه کردند ٬ این فرآیند متان و گازهای دیگر مانند دی اکسیید کربن را آزاد می کنند .این گازها به نام بیوگاز شناخته می شوند و می توانند به عنوان منبعی از انرژی در نظر گرفته شوند .در این کوشش علمی ٬ شما می آموزید که چگونه با ایجاد محیط غیر هوازی بیوگاز تولید کرده و مشاهده کنید که انواع ضایعات میوه و سبزیجات وقتی که برای تولید گاز متان استفاده شوند چقدر سودمند خواهد بود .

مواد لازم

5 عدد بادکنک لاستیکی

5 عدد بطری نوشابه

نوار چسب لوله

قیف

ماژیک

پوره پیاز

پوره کاهو

پوره سیب

سفید کننده

قاشق چایخوری

ترازوی آشپزخانه

مخلوط کن

چه کار باید انجام دهیم

  • ابتدا مقداری پوره میوه و سبزیجات تهیه کنید .یکی یکی نیم فنجان پوره توت  و نیم فنجان پیاز را به داخل یک مخلوط کن بریزید . آنها را قبل از آن وزن کنید و مطمئن شوید که از نظر وزنی مشابه باشند .
  • اکنون وزن مشابهی از برگه های کاهو را خرد کنید .
  • در پایان یک نیم فنجان دیگر از پوره پیاز با وزن مشابه اولی تهیه کرده و پوره های قبلی میوه و سبزیجات   را کنار بگذارید .
  • بر روی بطری های مختلف با ماژیک علامت گذاری نمایید . بر روی یکی کنترل ٬ بر روی یکی سفید کننده ٬ بر روی دیگری پوره توت  ٬ پوره پیاز و پوره کاهو بنویسید.
  • یک مخلوط (نیم فنجان ) از پوره پیاز را با نصف قاشق چایخوری سفید کننده را به داخل یک بطری ریخته و بقیه بطری را با آب پر کنید .حال یک بادکنک را به سر بطری وصل نموده و با نوار چسب لوله آن را کاملا ببندید .
  • در هر بطری مورد نظر پوره توت ٬ پیاز و کاهو با استفاده از قیف ریخته و بقیه بطری را با آب پر کنید و سر هر یک از بطری ها را یک بادکنک وصل نموده و با نوار چسب لوله ببندید .
  • بطری کنترل را خالی نگاه داشته و به سر آن یک بادکنک وصل کرده و با نوار چسب لوله ببندید .
  • بادکنک هار را تماشا کنید و در صورت امکان از آنها عکس بگبربد . در هفته بعد بادکنک ها را تماشا کنید و ببینید چه اتفاقی برا آنها می افتد . چه اتفاقی برای مواد داخل بطری ها افتاد ؟ چرا ؟

نتیجه

بادکنک های روی بطری های توت و پیاز بیشتر از همه باد می شوند. چند روز بعد از باد شدن این بادکنک ها دوباره باد آنها کم می شود

چرا ؟

میوه و سبزیجات معین متان بیشتری از دیگران آزاد می کنند و دانشمندان هنوز سعی می کنند که علت آن را بفهمند .پیاز از بیشتر سبزیجات بیشتر گاز آزاد می کند و توت و موز نیز در مییان میوه ها بیشتر از همه گاز تولید می کنند . بطری کنترل و بطری با سفید کننده گاز تولید نمی کنند و بادکنک آنها باد نمی شود .این بدان علت است که سفید کننده باکتری های غیر هوازی را می کشد .

اما چرا باد بادکنک ها کم می شود ؟ اگر شما از بادکنک مناسبی استفاده کرده باشید که هوای داخل آن از سر بطری خارج نشود علت کم باد شدن بادکنک این است که ابتدا به دلیل واکنش تشکیل بیوگاز گرما تولید شده و گاز را گرم نگاه می دارد ولی بعد از چند روز گاز سرد تر شده و بادکنک کم حجم تر می شود .

اگر ما این گازها را به داخل اتمسفر رها کنیم باعث تغییرات آب و هوایی می شوند و از این رو به متان و دی اکسید کربن گازهای گلخانه ای می گویند .با وجود این وقتی که بیو گاز تولید می شود این گازها سودمندند و به عنوان یک منبع انرژی مفید به جای زغال ْ نفت و یا دیگر سوخت های فسیلی می توانند مورد استفاده قرار گیرند .

 کوشش علمی شیمی انرژی

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">