ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

الکتریسیته خودتان را بسازید

دراین زمان ٬ دانش آموزان شما احتمالا چیزهایی درباره اتم شنیده اند . اتم ها کوچکترین اجزاء عناصر شیمیایی هستند که در واکنش های شیمیایی شرکت می کنند بدون اینکه به  طور دائم تغییر کنند .آنها همچنین در هسته خود از پروتون و نوترون تشکیل شده اند و الکترون ها نیز آنها را احاطه کرده اند . آشنا به نظر می رسید ؟!

گاهی اوقات تعداد زیادی از اتم ها در یک شی الکترون از دست می دهند یا به دست می آورند . وقتی این اتفاق می افتد تمام شی یک بار الکتریکی به دست می آورد .عبارت الکتریسیته ساکن وضعیتی را شرح می دهد که در آنجا اشیاء بار الکتریکی حمل می کنند .و با استفاده از الکتریسیته ساکن تولید شده از بدن دانش آموز ٬ او می تواند یک لامپ فلورسنت را لحظه ای روشن کند .

وسایل لازم

شانه پلاستیکی

یک لامپ فلورسنت کوچک

 

چه کار باید بکنیم

  • به کودک خود بگویید که با شانه موهای خود را شانه کند . اصطکاک بین موهای او و شانه موجب می شود که الکترون ها از موی او به شانه بجهد .
  • اگر کودکتان شانه را به انتهای لامپ فلورسنت بچسباند ٬ شانه باردار شده بار الکتریکی خود را به لامپ تخلیه نموده و موجب می شود لامپ پالس های کوچکی از نور ساطع نماید . این عمل می تواند هیجان زیادی تولید کند مخصوصا اگر در یک اتاق تاریک  اجرا شود .

چه اتفاقی افتاد ؟

کودک شما بسیار مشتاق خواهد بود که بداند که چه اتفاقی افتاده است . به او بگویید که الکتریسیته ساکن بوجود آمده است .وقتی او یک بادکنک را بر روی پیراهنش می کشد (شما هم شاید مایل به انجام اینکار باشید ) اصطکاک بین پارچه و بادکنک موجب می گردد ذرات با بارمنفی (الکترون ها ) از پیراهن او به بادکنک منتقل گردد . در نتیجه پیراهن دارای ذرات مثبت خواهد بود زیرا پروتون های او بیشتر از الکترون هایش است .بادکنک نیز دارای بار منفی است زیرا بار منفی بیشتری دارد .  این موضوع باعث خواهد شد که بادکنک به پیراهن یا سطح دیگر مانند دیوار بچسبد . الکتریسیته ساکن در بسیاری از خانه ها و صنایع و.. کاربرد دارد . به عنوان مثال در ماشین های کپی که در بسیاری از ادارات یافت می شود .

 

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

 اجرای کوشش علمی توسط ستایش حسن زاده را تماشا کنید .

 کوشش علمی الکتریسیته

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">