ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۵

تخم مرغ در بطری

لازم نیست دانشمند باشید تا بدانید که علوم چه مقدار سرگرم کننده می توانند باشند .به کودک خود حقه ای را نشان دهید که در آن یک پدیده معمولی به یک پدیده خارق العاده تبدیل می شود .

در این کوشش علمی  یک تخم مرغ پخته سفت ٬ از یک دهانه کوچک  با کمک فقط چند عدد کبریت رد می شود. کودک شما شگفت زده خواهد شد و به او خواهید آموخت که چیزهایی که غیر ممکن به نظر می رسند با کمک کمی دانش ممکن می شوند .

مواد لازم

کمک یک بزرگسال

یکعدد تخم مرغ پخته سفت

بطری شیشه ای با دهانه ای که کمی

کوچکتر از تخم مرغ باشد

کبریت

چه کار باید بکنیم

  • یک تخم مرغ را در آب قرار داده و به مدت طولانی آب را بجوشانید تا تخم مرغ کاملا سفت شود.شما ممکن است شما تخم مرغ های بیشتری همزمان بجوشانید تا این حقه را بیشتر از یکبار انجام دهید .
  • بعد از اینکه گذشت مدت زمان کافی تخم مرغ و ظرفش را در زیر آب سرد بگیرید تا کاملا سرد شود.
  • تخم مرغ را از آب خارج نموده و به کودکتان کمک کنید تا پوسته آن را بکند .
  • به کودک خود بگویید تا تخم مرغ را بر روی دهانه بطری قرار دهد. اشاره کنید که تخم مرغ به سادگی به داخل بطری نخواهد افتاد. به او به او بگویید که با وجود ظواهر آشکار ٬ این امکان پذیر است که با یک عمل تخم مرغ را به داخل بطری انداخت .
  • دو تا کبریت را روشن کرده و به سرعت داخل بطری بیندازید . به کودک خود بگویید به سرعت تخم مرغ را بالای دهانه بطری قرار دهد ٬ چند ثانیه صبر کنید و تخم مرغ به داخل بطری می افتد .

چطورعمل می کند ؟

تمام این حقه در رابطه با فشار هوا است .وقتی شما کبریت های روشن رابه داخل بطری می اندازید هوا ی ان داغ می شود . همین که هوا داغ می شود انبساط می یابد و مقداری از آن از از بطری فرار می کند .وقتی شعله ها به پایان می رسند هوای داخل سرد شده و منقبض می گردد و تخم مرغ روی دهانه لوله به مانند یک آب بند عمل می کند . هم اکنون فشار داخل لوله کمتر از فشار خارج از آن می باشد و از آنجا که همه پدیده ها در طبیعت تمایل به رسیدن تعادل دارند  ٬ تخم مرغ به داخل بطری هل داده می شود .برای برگرداندن تخم مرغ شما باید بطری را حرارت دهید . وقتی بطری (بر عکس شده ) گرم می شود فشار هوای بطری افزایش می یابد و تخم مرغ را به خارج بطری بر می گرداند .

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

 کوشش علمی نیرو و حرکت

برچسب ها فشار هوا

نظرات (۵)

  1. آرزو ‌میکنیم با غروب ماه صفر تمام غصه هایتان غروب کند و شادی ربیع بر قلبتان طلوع کند٬
    پس بشارت باد بر شما پایان صفر و مبارک باد حلول ماه ربیع الاول
اللهم صل علی محمدوآل محمد و عجل فرجهم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">