ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۲

چگونه جانوران خود را گرم نگاه می دارند؟

 

عایق چربی 

در آب های یخ زده اقیانوس های زمین ٬ حیوانات با استفاده از روش های متفاوتی  زنده می مانند .تعدادی از جانوران خون سرد هستند و بدن های آنها نیاز به گرم باقی ماندن ندارد . بقیه خون گرم هستند و بدن های آنان نیاز دارد که در اقیانوس های سرد گرم باقی بماند . سمور آبی خز خود را باد می کند و به داخل آن هوا می دمد و در حقیقت یک پتو می سازد .خوک آبی از یک لایه ضخیم چربی که مانند یک ژاکت طبیعی است ٬  استفاده می کند . در این کوشش علمی می خواهیم بررسی کنیم که چگونه چربی حیوانات را گرم نگاه می دارد .

مواد لازم

دو فنجان روغن مایع

دو لیوان پلاستیکی شفاف

دو عدد دماسنج

دو عدد دستکش پلاستیکی

مکعب های یخی

آب سرد

2 عدد کاسه بزرگ

چکار باید بکنیم

  • ابتدا یکی از فنجان ها را با رئغن مایع و دیگری را با آب پرکنید.مطمئن شوید که دمای آب و روغن مایع همان دمای اتاق باشد هنگامی که شما کوشش علمی را شروع می کنید .
  • در وسط هریک از فنجان ها یک دماسنج بگذارید دما را ثبت نموده و دماسنج ها را خارج نمایید.
  • برای مدت نیم ساعت فنجان ها را داخل فریزر بگذارید .
  • بعد از سی دقیقه ٬ فنجان ها را درآورده و به سرعت قبل از هرگونه تغییری دمای آنها را اندازه بگیرید. کدامیک سردتر است ؟
  • آزمایش را برای یک 30 دقیقه دیگر ادامه دهید یا در طول تغییرات در دو فنجان٬ دما را اندازه بگیرید  .
  • حال یکی از دستکش های پلاستیکی را با یک فنجان روغن مایع پرکنید .
  • آب سرد را به هریک از کاسه ها اضافه کرده و یخ نیز در درون آنها بریزید.
  • وقتیکه آب کاملا سرد شد ٬ یک دست خود را در دستکش پلاستیکی و دیگری را در دستکش پلاستیکی با روغن مایع کرده و به داخل آب فرو برید .آب چه احساسی دارد ؟
  • از یک نفر کمک خواسته و با کمک او دمای داخل هر یک از دستکش ها را اندازه بگیرید.

نتیجه :

ظرف محتوی روغن (که چربی است ) دمای بیشتری از ظرف حاوی آب دارد .دستکش حاوی روغن مایع دست شما را نسبت به دستکشی که این روغن را ندارد گرمتر نگاه می دارد .

چرا ؟

چربی حیوانی مانند یک لایه چربی در زیر پوست عمل می کند . با وجود اینکه جانورانی که در مکان های یخ زده نمی توانند ژاکت بپوشند ٬ آنها می توانند تغذیه کرده و لایه های چربی را در زیر پوست خود افزایش دهند تا به آنها برای بقا کمک کند .در اعماق اقیانوس ها دمای آب به زیر 12 درجه کاهش پیدا می کند و در این دمای فوق سرد ٬ یک لایه چربی اندام های داخلی این جانوران را از یخ زدن محفوظ نگاه می دارد. خوک دریایی  و نهنگ های کوچک فقط چند میلی متر لایه چربی دارند در حالیکه لایه چربی نهنگ های بزرگ  ممکن است بیش از 35 سانتی متر ضخامت داشته باشد .چربی همچنین نقش مهمی در برای پستانداران دریایی  دارد زیرا کاهش حرارت ناشی از آب سرد بسیار بیشتر از هوای سرد است .چربی همچنین مکانی است که جانوران در هنگامی که غذا نایاب است انرژی ذخیره می کنند. چربی همچنین عایق است و از هدر رفتن حرارت جلوگیری می کند . وقتی شما دما سنج را در داخل فنجان چربی قرار می دهید .دمای روغن مایع در وسط فنجان برابر با دمای اتاق است .روغن دور آن از اتلاف حرارتی ممانعت می کند . آب عایق خوبی نیست و بسیار سریعتر از چربی یخ می زند . کار یک عایق موقعی مشخص تر می گردد که ما یک منبع گرمایی با دمای ثابت داشته باشیم .در آزمایش دوم ٬ این دما از دستان شما می آید ٬ و از آنجا که شما خون گرم هستید ٬ دستتان به صورت مداوم حرارت را به چربی دور آن  هدایت می کند و این حرارت در آن باقی می ماند زیرا چربی عایق است . وقتی شما دستتان را مستقیما در داخل آب فرو می برید ْ حرارت دستتان به داخل آب هدایت می شود زیرا هیچ عایقی بین دست شما و محیط  پیرامون نیست . این درست مانند این است که در یک روز سرد بدون ژاکت بیرون رفته باشید : حرارت بدن شما شروع به هدایت به محیط پیرامون می کند .وقتی شما ژاکت به تن می کنید ژاکت حرارت را در نزدیک شما نگه می دارد .

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

 

 

 کوشش علمی

برچسب ها عایق

نظرات (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">