ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۲

چگونه یک بادسنج بسازیم

بادسنج دستگاهی است که برای سنجش سرعت باد به کار می رود .باد سنج های مختلفی که مناسب شرایط متفاوت جوی هستند وجود دارد . بادسنج  فنجانی یکی از انواع اصلی این وسیله اندازه گیری است و بادسنج های دقیق  جدید تر٬  از فن آوری های لیزر و اولترا سونیک برای اندازه گیری استفاده می کنند .

یک بادسنج فنجانی  عموما بادسنج رابینسون خوانده می شود .این وسیله از اشکال مشابه فنجان برای گرفتن باد استفاده می کند و موجب چرخش دستگاه می گردد . تعداد چرخش دستگاه در یک بازه زمانی معین می تواند به شما بگوید که باد با چه سرعتی می وزد. در این کوشش علمی ما یاد می گیریم که چگونه یک بادسنج بسازیم و آن را مدرج  کنیم .

به چه چیز نیاز داریم

5 لیوان کاغذی کوچک

سوراخ کن

قیچی

چسب نواری

3 عدد سیخ چوبی نازک

یک بطری خالی آب

زمان سنج

چکار باید بکنیم

  • از سوراخ کن برای ایجاد سوراخ در کنار  هر یک  عدد از 4 لیوان های کاغذی استفاده کنید .
  • از سوراخ کن برای ایجاد 4 سوراخ در حاشیه بالایی لیوان پنجم استفاده کنید . این لیوان در مرکز بادسنج قرار خواهد گرفت .
  • 2 عدد سیخ چوبی را از سوراخ های لیوان مرکزی به صورت ضربدری عبور داده و ته سیخ ها را از سوراخ های بقیه لیوان ها عبور داده و با چسب نواری در محل خود ثابت کنید . دقت کنید که لیوانها به سمت یک جهت باشند .
  • از آخرین سیخ چوبی استفاده کرده و سوراخی در مرکز ته لیوان میانی ایجاد کنید  .
  • سیخ چوبی را تا آنجا با سمت بالا هدایت کنید که به محل سیخ های بالایی که ضربدری قرار گرفته اند هدایت کنید و همگی را به هم متصل کنید . این سیخ چوبی محور اصلی دستگاه شماست.
  • سیخ چوبی مرکزی را به داخل یک بطری خالی آب قرارداده و شروع به آزمایش کنید .
  • برای مدرج و استاندارد کردن آن چه باید بکنیم
  • در یک روز بدون باد ٬ با یک ماشین (به همراه والدین خود ) در یک خیابان با سرعت 10 کیلومتر در ساعت ماشین برانید .
  • بادسنج را از پنجره ماشین بیرون برده و تعداد چرخش بادسنج را در مدت 30 ثانیه را بشمارید .
  • بر این اساس تعداد چرخش بادسنج شما در 30 ثانیه برابر با سرعت باد به میزان 10 کیلومتر در ساعت خواهد بود و سرعت های دیگر نیز به همین نسبت قابل سنجش می باشند .

چرا ؟

مدرج و استاندارد کردن بادسنج تان مبنایی برای مقایسه داده های جمع آوری شده خواهد بود . برای نمونه ٬ در هنگام تست سرعت ٬ چنانچه بادسنج شما در 30 ثانیه در سرعت 10 کیلومتر در ساعت 10 بار بچرخد ٬ شما در آینده خواهید دانست که چرخش 10 بار در 30 ثانیه به معنای سرعت باد به میزان 10 کیلومتر درساعت است . برای دقت بیشتر می توانید به همین روش سرعت های دیگر را امتحان نموده و نتایج را در یک چارت درج نمایید .

برگردان به فارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

 کوشش علمی

نظرات (۲)

  1. من درس را خیلی دوست دارم و خوشبختانه تا به امروز در کلیه ی مراحل زندگی ام موفق بوده ام و همیشه تلاش میکنم تا باز موفقیت های زیادی به دست بیارم و بذر ناامیدی را از خود دور سازم به امید اینده ای بهتر 

     

    • پاسخ:

      موفق باشید
    • پاسخ:

      هدف از این آزمایشات ساخت وسایل اندازه گیری با وسایل ساده است . از آنجا که این وسایل بر اساس واقعیت های فیزیکی و مکانیکی ساخته می شوند ساخت آنها به فهم دقیق و بنیادین آنها کمک زیادی می کند 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">