ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۰

جادوی فشار هوای بادکنک

مژده به تمامی دانش آموزان در حال پیشرفت : حس خوشی و سر زندگی خود را برای این آزمون علمی که  اصول فیزیکی فشار هوا را به نمایش می گذارد آماده نگاه دارید .شما می توانید این کار را مطمئنا در یک آزمایشگاه و یا با یک دستورالعمل فنی انجام دهید ولی این حقه جادویی که یک کودک کنجکاو٬ دستورالعمل سودمند و یک مخاطب نیاز دارد٬ بسیار دوست داشتنی است ....

چه چیزهایی نیاز دارید

  • دو بطری پلاستیکی نوشیدنی ٬ با حجم  1-2 لیتری  تمیز و خشک
  • بادکنک های لاستیکی
  • میخ یا پونز

 

 چه کار باید بکنید

    • در پشت صحنه ٬کار را با یک پونز و  یک بطری خالی نوشابه بدون اینکه داخل آن را به کسی نشان دهید شروع کنید . مخاطبین بالقوه  شما میخ را به منظور ایجاد یک سوراخ در ته بطری فشار داده و آنرا به قدری گشاد می کنند که به اندازه 1 تا 2 سانت گردد .
    • حال شما 2 داوطلب ٬ترجیحا یکی خردسال و دیگری جوان یا بزرگسال انتخاب کنید . به داوطلب بزرگسال بطری بدون سوراخ و به خردسال خردسال بطری سوراخدار را بدهید. اکنون هر یک از داوطلبین یک بادکنک را در دهانه بطری قرار داده و ورودی بادکنک را بر روی قسمت بالایی بطری می کشند به گونه ای که دهانه بطری کاملا پوشش داده شود .
    • با شماره 3 مسابقه دو داوطلب برای باد کردن بادکنک هایشان آعاز می شود و منتظر وقایع سرگرم کننده باشید .بادکنک داوطلب خردسال به خوبی باد می شود و صحنه زیبنده و جذابی داخل بطری ایجاد می کند.ولی فرد دیگر نمی تواند باد کند.
    • برای سرگرمی بیشتر داوطلب دیگری را دعوت کنید که با بادکنک دیگری امتحان کند . شما همچنین می توانید بطری سوراخدار را نیز به کار بگیرید ولی اینبار به زیرکی با انگشت خود بر روی سوراخ را بپوشانید و مخاطبین خواهند دید که بادکنک ها باد نمی شوند .

چه اتفاقی افتاده است ؟

وقتی ما بادکنک ها را باد می کنیم هوا را به داخل فضایی فشرده منتقل می کنیم که باعث انبساط لاستیک بادکنک می شود ولی وقتی بادکنک داخل بطری قراردارد و راهی برای فرار هوا وجود ندارد فشار داخلی لوله بزرگتر از فشار هوای به وجود آمده ( وقتی که آن را باد می کنیم) است و در نتیجه بادکنک دیگر باد نمی شود . وقتی سوراخی در ته بطری وجود دارد ٬با این وجود هوای فشرده می تواند خارج شود و بادکنک می تواند منبسط گردد .این آزمون علمی خوبی است و برای کلاس دومی ها می تواند جالب و سرگرم کننده باشد .

 

© Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

اجرا توسط مریم حسین زاده رحیمی 94-95

 کوشش علمی

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">