ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

ماشین بادکنکی بسازید

 

از دانش آموز درخواست کنید تا دانش را در یک کلمه بازگو کند و احتمالا چیزهای سرگرم کننده ای خواهید شنید. برای دانش آموزان  دست زدن به تلاش های علمی ، کنجکاوی های طبیعی آنها را ارضا می کند و آنها را به خلق کارهای بزرگ جادویی تشویق می نماید.

ولی دانش فقط تجاربی که نتایج سرگرم کننده به بار آورد نیست دانش  همچنین راجع به استفاده از دانسته ها برای حل تعداد زیادی از دشوار ترین  مسائل دنیا است. در بحران های انرژی امروز ه ، ما به طور مداوم در جستجوی دانش پشت منابع انرژی ما ن هستیم . نیرو از کجا می آید ؟ و ما چگونه می توانیم به طرز موثری از آن استفاده کنیم .به دانش آموز خود تعدادی از این انواع انرژی های بزرگ معرفی کنید و به او نشان دهید چگونه می توانیم به گزینه های جایگزین آنها با با استفاده از نمایش این ماشین بادکنکی کارا  فکر کنیم.

به چه چیزی نیاز داریم

  • یک جعبه شیر تمیز و خشک که در طول از وسط به دو نیم شده باشد
  • 4 عدد قرقره (یا به جای آن می توانید چیزهای  دیگر خودتان را  به عنوان چرخ مانند سر بطری بزگ جایگزین کنید)
  • چند عدد نی
  • بادکنک (چند تا اضافه )
  • تفنگ چسب حرارتی   و چسب

چه کار باید بکنید

1-    برای شروع ، شما ممکن است بخواهید که کارتن شیر را بیارایید . با وجود اینکه اینکار موجب این نمی گردد که ماشین سریعتر حرکت کند ولی حرکت آن را چشم نواز خواهد کرد. شما می توانید از رنگ های مات برای پوشاندن سطح خارجی آن استفاده کنید (آن را دریک ظرف صابون قرار دهید به گونه ای که رنگ به قسمت واکسی کارتن شیر بچسبد) ، یا با چسب ، نوارهای رنگارنگ را به آن  بچسبانید  و یک پنجره و چند در را  با ماژیک بر روی آن رسم کنید .آگاه باشید که هیچگونه سوراخی در کارتن شیر ایجاد نکنید . تنها سوراخ ها ،باید آنهایی باشد که برای بادکنک و یا محور چرخ ها ایجاد می کنید.

2-    سوراخی در وسط پشت کارتن شیر برای بادکنک ایجاد کنید.با یک سوراخ ریز شروع کنید ، شما بعدا ممکن است نیاز داشته باشید تا آن را بزرگتر کنید اگر اندازه آن به هوا به اندازه کافی  اجازه فرار از بادکنک ندهد.

3-    انتهای آزاد بادکنک را از سوراخ عبور دهید .

4-    بعد ، چند سوراخ در کناره های کارتن برای نی  ها ایجاد کنید تا محورها را شکل دهد (یک تکه چوب راست مانند قطعات ماشین که ا چرخ ها را نگاه می دارد). این سوراخ  ها لازم است در نزدیکی کف کارتن تعبیه شوند.

5-    نی ها را از داخل سوراخ ها عبور داده و به قرقره ها بچسبانید تا چرخ ها شکل گیرد.

6-    اکنون ماشین ساخته شده است و آماده آزمایش شدن است  . قبل از آنی که سعی به آزمودن آن کنید ، مطمئن شوید که اصول علمی پشت آن را توضیح دهید. کودک را بگویید تا بادکنک جدیدی را باد کند ، انتهای آن را بدون اینکه سعی به استفاده آن داشته باشد نگاه نگه دارد و بعد آن را رها کند .چه اتفاقی می افتد؟ ممکن است بادکنک دور اتاق بچرخد تا زمانی که کاملا از هوا خالی شود. وقتی که هوا خارج می شود  ، بادکنک را با نیرویی برابر در جهت مخالف هل می دهد. ، نیروی گاز موجب حرکت بادکنک می شود. قانون مشابهی برای ماشین عمل می کند.

7-    از دانش آموز بخواهید که پیش بینی کند که چه اتفاقی خواهد افتاد هنگامی که او بادکنک ماشین را باد نموده  و اجازه می دهد که راه بیفتد.

8-    اکنون اینکار را انجام دهید! بادکنک را باد کنید ولی آن را محکم نبندید .اجازه بدهید راه بیفتد. چه اتفاقی می افتد ؟

توجه : شما ممکن نیاز داشته باشید تا اصلاحاتی را در طراحی ماشین، اندازه سوراخی که بادکنک را نگه می دارد یا اندازه بادکنک  اعمال کنید .تمام اینها در رابطه با حل کردن مسائل است .دانش آموز را تشویق کنید که تلاش خود را تا هنگامی که ماشین کارکند ادامه دهد .همانند همه مخترعین بزرگ جهان

© Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

 کوشش علمی انرژی نیرو و حرکت

نظرات (۱۳)

  1. خیلی وبلاگتون جالبه کاش زمان ما هم از این کارابرامون میکردن. من الان در کلاس هشتم مدرسه فرزانگان (تیزهوشان) درس میخونم. باتشکر از زحمات شما معلم وظیفه شناس
    • پاسخ:

      با درود .
      دنیا به شدت در حال تغییر است و چنانچه خودمان را با این تغییرات هماهنگ نکنیم  کشور دچار مشکلات جدی خواهد شد. البته ارزش قدم های کوچک از گام های بزرگ کمتر نیست زیرا باید با هم همگی اینکار را انجام دهیم .
  2. با سلام ومتشکر از آن کسی که این چنان نوشته های خوبی گذاشته است خیلی ممنون خیلی خوب بود 

    • پاسخ:

      سپاسگزارم 
    • پاسخ:

      با کمی حوصله و سعی و خطا قطعا موفق خواهید شد 
  3. سلام من بدون استفاده از چسب حرارتی میخوام.چون نداریم. میخوام محکم باشه'روی خط صاف حرکت کنه'بدون استفاده از انرژی الکتریوی و گرمایی می خوام .راحت و سریع باسه .تا فردا فقط وقت دارم .لطفا کمک کنید .

    • پاسخ:

      تفنگ چسب حرارتی اصل کار نیست و فقط از آن برای چسبانیدن محکم اجزاء به یکدیگر استفاده می شود . چسب معمولی و یا موارد مشابه نیز به خوبی کار می کنند .
    • پاسخ:

      کلیه کوشش های علمی نه تنها توسط من بلکه توسط دیگر دانش آموزان نیز تست عملی شده اند . کوشش بیشتر ی بفرمایید و از دستور العمل ها به دقت پیروی کنید 
  4. پریسا رحمانی

    خیلی خوب بود خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخیلی 

    • پاسخ:

      سپاسگزارم
  5. سلام ممنون ازتون ❤

    من درست کردم ولی راه نمیره نمیدونم چرا ..! ؟ 

    • پاسخ:

      با سلام 
      دستورالعمل را به دقت دنبال کنید موفق خواهید شد . شاگردانم همه انجام دادند و موفق شدند 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">