ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

هوا ناو دست ساز

هوا ناو دست سازی بسازید که بتواند با استفاده از نیروی هوا شناور بماند .سوال این است که چگونه یک سطح صاف به گونه ای می تواند بر روی سطح دیگر حرکت کند در هنگامی که یک جریان هوا در زیر آن جریان دارد .

مواد لازم


سر بطری آب دور ریختنی

یک سی دی کهنه

چسب

بادکنک کوچک یا متوسط

 

چه کار باید بکنیم

  • با استفاده از یک سی دی کهنه که کسی استفاده نمی کند هوا ناو بسازید.
  • سر بطری را بر روی سی دی به گونه ای بچسبانید که ته آن در مرکز سی دی بر روی سوراخ سی دی قرار گیرد . مطمئن شوید که سر بطری به خوبی دور آن چسب کاری شده باشد و معبر ایجاد شده به سادگی باز و بسته شود .
  • صبر کنید تا چسب کاملا خشک شود . بر مبنای نوع چسبی که استفاده کرده اید شما شاید مجبور باشید برای خشک شدن یک شب صبر کنید .
  • قسمت صاف سی دی را بالای میز قرار دهید . بادکنک را بادکنید و دهانه آن را به گونه ای مسدود کنید که هوایی از آن خارج نشود .    باقیمانده دهانه را با دقت به گونه ای بر روی سر بطری بکشید که کاملا پوشیده شود . حال شما یک هواناو سی دی دارید .
  • حال هواناو را بر روی یک سطح صاف مانند میز قرار دهید و کمی هل دهید و ببینید تا کجا می رود .
  • حال  دهانه بسته شده بادکنک را بازکنید و سی دی را کمی هل دهید و ببینید حالا چه اتفاقی می افتد .چه می شود ؟ اکنون هوای داخل بادکنک از داخل دهانه به جریان می افتد.
  • وقتی سی دی بدون هیچ جریان هوایی بود ٬ اصطکاک بین دو سطح از به حرکت افتادن آن جلوگیری می کرد . با جریان هوا در بین دو سطح ٬ تماس کمتری برقرار می شود و بنابراین اصطکاک کمتری داریم و چیزی مانع از به حرکت افتادن هوا ناو نخواهد شد .

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

اجرای کوشش علمی به دست رخشان روحی را تماشا کنید .

 کوشش علمی نیرو و حرکت

برچسب ها اصطکاک

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">