ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۱

آزمایش کف آلود با لیمو

دانش آموزان پایه دوم ابتدایی بارها آموزش هایی درباره خواص مواد همینطور روش های متفاوتی که مواد بر یکدیگر اثر می گذارند شامل واکنش های شیمیایی و فیزیکی و مغناطیسی دریافت می کنند. تماشای این نوع واکنش ها نوعا تعجب را در دانش آموزان پایه دوم ابتدایی بر می انگیزاند . ولی هیچ چیزی مانند ان نمی شود که این واکنش ها را به نمایش بگذارید در هنگامیکه بقیه در حال مشاهده آن هستند . در بیشتر این واکنش ها علم به صورت جادو به نمایش در می آید .

حال ما یک واکنش علمی سرگرم کننده داریم که با استفاده از موادی که در آشپزخانه موجود هستند انجام می شود . و به عنوان جایزه ٬ اطمینان کودک شما را جلب خواهد کرد و سطح کابینت شما را نیز برق خواهد انداخت .

مواد لازم

یک فنجان خالی

یک قاشق چایخوری جوش شیرین

2 قاشق چایخوری مایع ظرف شویی

قاشق اندازه گیری

قاشق پلاستیکی یا نی برای هم زدن

لیموی تازه ٬ چهار پره شده

دستمال کاغذی

چه کار باید بکنیم

  • ابتدا از کودکتان بخواهید که یک فنجان از ترکیبات ویژه بسازد . جوش شیرین و مایع دستشویی را در فنجان خالی ریخته و به خوبی هم بزند .
  • حالا زمانی است که نمایش آغاز گردد .خانواده یا حضار را در آشپزخانه برای نمایش گرد آورید . برای بهترین نتیجه آزمایش را بر روی کابینتی که نیاز به تمیز کردن جدی دارد انجام دهید .
  • بگذارید کودکتان نمایش را با معرفی خود آغاز نماید و به حضار بگوید که قادر است معجون پاک کننده از لیمو بسازد .او برای شبیه سازی بهتر٬ می تواند یک روپوش سفید (مانند روپوش آزمایشگاه ) پوشیده و عینک محافظ به چشم بزند .
  • بگذارید دو پره از لیمو را به داخل فنجان با فشردن آن بچکاند .
  • هنگامی که قطرات لیمو با جوش شیرین و مایع ظرف شویی مخلوط می گردد ٬ به سرعت شروع به کف کردن نموده و توده ای کف آلود با بوی لیمو از صابون ایجاد می کند .
  • کودک شما در واقع می تواند .این صابون را برای تمیز کردن کف کابینت استفاده نماید . بگذارید صابون را بر روی سطح کابینت ریخته و با دستمال حوله ای کاغذی آن را پاک نماید . از دستمال استفاده کنید تا جوش شیرین باقی مانده را پاک کنید .

چه اتفاقی افتاد ؟

اسید داخل لیمو یا جوش شیرین که یک باز است واکنش می دهد . این واکنش حباب های دی اکسید کربن را تولید می کند که صابون را حبابی و کف آلود می کند .مطمئن شوید که چراهای پشت این واکنش را قبل از شروع نمایش به کودکتان توضیح دهید به گونه ای که پرسش هایی که توسط حضار مطرح می شود پاسخ دهد .

اجرای کوشش علمی توسط ایلماه خبازی 

 

برگردان به پارسی از سایت Education.com

 © Copyright 2006-2012 Education.com All Rights Reserved

 

 

 کوشش علمی شیمی

برچسب ها اسید باز

نظرات (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">