ابزار وبمستر

ابزار وبمستر

۳

باتری جایخی

یک باتری (که واقعا کار می کند) را از چیزهای معمولی و قابل دسترس در خانه که نیروی کافی برای روشن کردن یک لامپ LED را فراهم می کند را در آشپزخانه خودتان بسازید.

شما ممکن است بدانید باتری های ولتایی در انواع مختلف و با ابعاد متفاوت از باتری های کوچک دگمه ای تا باتری اتومبیل ها و یا نمونه های بزرگ صنعتی بسیار سنگین ساخته می شوند .آنها انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند که بدین وسیله مردم می توانند به ساعت ها ، به موبایل ها،  دستگاه های دارویی،  تبلت ها ،  اتوموبیل ها ، ماهواره ها و... و یک LED  نیرو بدهند. این باتری ها تا حدودی پیچیده به نظر می آیند ولی شما می توانید یک باتری ولتایی واقعی را در آشپزخانه خود بسازید. یک جایخی را بیاورید و شروع به حرکت دادن الکترون ها کنید .

چه کار باید انجام دهیم

  • یک قطعه سیم مسی را پنج بار  به دور یک میخ گالوانیزه درست در سر بالایی آن محکم به پیچید. سر سیم را به اندازه ۸ سانتی متر به صورت کشیده نگه دارید.
  • مرحله ۱ را برای چهار میخ دیگر و چهار قطعه سیم مسی دیگر تکرار کنید .
  • شش حفره از جا یخی را با سرکه سفید تصفیه شده پر کنید .
  • شما یک مدار را با قرار دادن هر میخ در هر حفره پر شده از سرکه و اطمینان از اینکه سیم مسی در داخل حفره فرورفته و در تماس با سرکه است درست خواهید کرد .این سیم یک پل الکترونی  از یک حفره به حفره دیگر است . . اطمینان حاصل نمایید که سیم مسی هر حفره با میخ یا سیم مسی حفره دیگر تماس نداشته باشد . بین این فلزات در هر حفره فقط باید سرکه باشد .
  • یک پایه لامپ LED  را در یک حفره که فقط سیم مسی در داخل آن است و پایه دیگر را در داخل حفره ای که فقط میخ است قرار دهید . اگر چراغ روشن شد شما به هدف تان رسیده اید  ولی اگر روشن نشد فقط کافی است پایه چراغ را بلند کرده و جای آن را با حفره مقابل عوض کنید .چراغ روشن خواهد شد .

چطور کار می کند ؟

این نوع باتری ها شامل دو فلز معین که در محلول اسیدی قرار گرفته اند می باشند . با این باتری جا یخی این دو فلز روی و مس هستند .روی در میخ  گالوانیزه است (گالوانیزه کردن از زنگ زدن جلوگیری می کند )و مس نیز در سیم است .اسید نیز از سرکه می آید که شما در جا یخی می ریزید. از آنجایی که در سرکه بیشتر آن آب است اسید آن از ۴تا ۸ درصد اسید استیک محلول در آن به دست می آید .این دو فلز الکترود های باتری هستند . اینها محل ها یی هستند که الکترون ها ی در حال حرکت داخل و خارج می شوند .با تنظیم این سرکه و روی و مس جریان الکترون ها از پل سیمی (مس ) از داخل سرکه عبورکرده و به میخ (روی )می رسند و این امر ادامه می یابد .شما ایده را دریافتید .الکتریسیته از داخل محیط اسیدی سرکه داخل حفره ها عبور می کند . تعدادی از مایعات به این جریان کمک می کنند و تعدادی آن را متوقف می نماید .وقتی باتر جایخی به لامپ LED  متصل می شود شما یک مدار کامل و بسته را می سازید .وقتی الکترون ها از لامپ LED  عبور می کنند  انرژی الکتریکی اتم های داخل آن را تحریک می کنند و وقتی به سطح انرژی پایین تر برمی گردند امواج رنگی معینی را ساطع می کنند .الکترون ها به صورت پیوسته و یکطرفه

از این مدار عبور می کنند مگر اینکه مدار قطع شده و یا باز شود .به دلیل اینکه لامپ LED  برای روشن شدن نیاز دارد که از یک جهت معین الکترون ها جریان یابند پایه های آن باید در جهت درستی قرار گیرند وگرنه لامپ روشن نمی شود .وقتی پایه ها در جهت درست قرار گرفتند لامپ روشن خواهد شد .

نوشته های در پیوند :

 کوشش علمی الکتریسیته انرژی

برچسب ها باتری

نظرات (۳)

    • پاسخ:

      کارهایی که شما دروبلاگتان ارائه می دهید پروژه های مهندسی است ولیکن این کوشش ها برای علاقه مند کردن دانش آموزان به فهم پایه علوم و نیز فهم آنچه که به نظر جادویی ولی بر پایه علوم است تهیه و ارائه می شود .
      ممنون
    • پاسخ:

       با درود 
      همگی در قسمت کوشش علمی در نوار منو یکجا گرد آوری شده اند . ممنون از حسن نظر شما.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">